Barnehage

På barnehagesidene vil du finne aktuelt stoff om språklig og kulturelt mangfold i barnehagen. Den norske befolkningen, også i barnehagen, er mer sammensatt enn tidligere. Barnehagens innhold og arbeidsmåter skal til enhver tid gjenspeile barn, foreldre og ansattes ulike bakgrunner.

Disse sidene vil handle om hvordan barnehagen kan møte barn og foreldre med ulike behov, ressurser og ønsker. Her finner du tips til nettsteder, faglitteratur, flerspråklige barnebøker og ulike arbeidsmåter på både kommunalt nivå og barnehagenivå. Sidene henvender seg til både barnehager, barnehageeier og barnehagemyndighet. Send oss gjerne tips og ideer til innholdet.

Høring om norskferdigheter for barnehageassistenter

Kunnskapsdepartementets forslag til endring i barnehageloven har vært ute på høring. I høringen foreslås det at personer som søker arbeid i barnehagene, må ha tilfredsstillende norskferdigheter. Høringsfristen var 19.6.2017.

NAFO har sendt inn høringssvar der det framgår at

  • NAFO støtter regjeringens intensjon om at barnehageassistenter skal ha god norskspråklig kompetanse.
  • NAFO støtter ikke at det gjøres endringer i barnehageloven.

NAFO begrunner blant annet svaret med at eier har ansvar for at barnehagepersonale skal ha nødvendig kompetanse for å arbeide i barnehagen, og at dette allerede er ivaretatt i loven. Nødvendig kompetanse omfatter også språklig kompetanse.

Les høringsnotatet fra departementet her.

Les NAFOs høringssvar her.

Styrket samarbeid med nyankomne foreldre

På den danske nettsiden Viden på tværs er det publisert en kompetansepakke/materialsamling på nett for personale i barnehage og skole om Styrket samarbeid med nyankomne forældre.

Ressurser

Kompetansepakken består av filmer, artikler og forslag til praksis med disse temaene:
– Sådan kommer I i gang
– Modtagelse
– Forældredialog
– Fællesskabsdidaktik
– Tværfagligt samarbejde
– Ledelsens opgaver
– Refleksiv praksis

Bakgrunn

Nettstedet skriver om opplegget:

Materialesamlingen bygger på en grundlæggende forståelse af samarbejdet med nyankomne forældre, som et inkluderende praksisfællesskab, hvor opgaven for de professionelle er, at skabe tilpassede og myndiggørende deltagelsesmuligheder.

Lærere, pædagoger, pædagogmedhjælpere, pædagogiske assistenter og dagplejere landet over står ofte over for en stor opgave med at få børn, der lige er kommet til Danmark, til at falde til i skolen og dagtilbuddet. Forskning viser, at et stærkt samarbejde mellem forældre og skole eller dagtilbud har stor betydning for, at børnene udvikler sig, trives og lærer. Derfor er det vigtigt for børnene, at de fagprofessionelle får et godt og frugtbart samarbejde i gang med familierne.

Oppleggene er utviklet av Professionshøjskolerne UCC og VIA på oppdrag fra Fremfærd Børn.  Se nettsiden her.

NAFOs ressurser

Les mer på NAFOs nettsider om nyankomne:
0 – 6 år
6 – 16 år
16 – 24 år

Film om overgang barnehage – skole

NAFO har laget en film om hvordan Hagaløkka skole i Asker samarbeider med barnehagen om overgang fra barnehage til skole. Hagaløkka skole ønsker å lage gode overganger for alle barn og har satt i gang flere tiltak i dette arbeidet.
Se filmen her.

Filmen er én av åtte filmer NAFO har laget i forbindelse med pakker om nyankomne elever som snart publiseres i Språkløyper – nasjonal strategi for språk, lesing og skriving.

Overgangslærer

Det er ansatt en overgangslærer som jobber både i barnehagen og på skolen, to dager på hvert sted. Barna blir godt kjent med læreren før skolestart, og læreren kjenner til hvordan barna har vært involvert i lek og aktiviteter i barnehagen.

Språkverksted

Skolen har sammen med barnehagen funnet fram til noen sentrale ord og begreper som benyttes mye i forbindelse med opplæringen i 1. klasse. Skolestarterne blir kjent med dette vokabularet på ulike måter i barnehagen og får mulighet til bedre å forstå sammenhenger i skolefagene.

Skoleklubb

Hagaløkka skole inviterer alle skolestartere med foreldre til klubb en kveld i måneden det siste halvåret før oppstart. Klubben er ment som en møteplass der foreldre og elever kan bli kjent med skoleaktige aktiviteter. SFO er en viktig og naturlig del av skoleklubben. SFO er gjerne barnas første møte med skolen. Noen av aktivitetene er lagt opp for barn og foreldre sammen, og noen av aktivitetene er for foreldre og barn hver for seg. Blant annet får foreldre veiledning om hvordan de kan hjelpe barna med skolearbeidet hjemme.

Les mer om overganger på NAFOs hjemmeside.
Les mer om skoleklubben på nettsiden Utdanningsnytt

Kompetansekurs barnehage. Språk i lek og aktivitet

­
NAFO er i gang med å utvikle nettbaserte kompetansehevingskurs for barnehage og skole. Tema nummer to for barnehage er nå klart, Språk i lek og aktivitet.
 

Innhold

Temaet Språk i lek og aktivitet handler om barnehagens arbeid med å gi alle barn muligheter til å ta del i lek og aktiviteter, hvordan deltakelse i lek kan bidra til å utvikle barns språkferdigheter, og hvordan de ansatte i barnehagen kan støtte opp om dette.

Temaet inneholder en fordypningsartikkel, filmer, refleksjonsspørsmål og tips til praksis.
 

Temaer i kompetansehevingskursene

Flerspråklighet i barnehagen
Lek i språk og aktivitet

Temaer under utvikling

Samtale
Barnelitteratur og fortellinger
Sanger, rim og regler
Gå til kompetansehevingskurs for barnehager her.­

For skole

Det er foreløpig to temaer klare for skole, Språkutviklende undervisning og Ordforråd. Begge kursene handler om hvordan man kan tilrettelegge for elever som ikke har norsk som morsmål i den ordinære undervisningen. Temaet Nyankomne er straks klart for publisering.

Kursene egner seg for personale både i grunnskole og videregående.
Gå til kompetansehevingskurs for skole her.

Flerspråklighet er en ressurs – ikke et problem

Gratulerer med den internasjonale morsmålsdagen i dag, 21. februar!

­

På NAFOs nettsider finnes det mange ressurser om morsmål og om flerspråklighet. Blant annet kan du se et foredrag med førsteamanuensis emerita Else Ryen og professor Hanne Gram Simonsen, begge MultiLing Senter for flerspråklighet, Universitetet i Oslo.

­

Se foredrag

Foredraget tar utgangspunkt i myter som finnes om flerspråklighet. Foredragsholderne påpeker at seiglivede myter om språk er en stor hindring for en god språkutvikling for flerspråklige barn.

Hva sier forskningen, og hvordan kan barnehagen legge til rette for å støtte flerspråklige barns språktilegnelse?

Se foredraget her.
Last ned presentasjonen her.

Tilbakestill glemt passord
Skriv inn epostadressen dersom du vil ha tilsendt nytt passord