Barnehage

På barnehagesidene vil du finne aktuelt stoff om språklig og kulturelt mangfold i barnehagen. Den norske befolkningen, også i barnehagen, er mer sammensatt enn tidligere. Barnehagens innhold og arbeidsmåter skal til enhver tid gjenspeile barn, foreldre og ansattes ulike bakgrunner.

Disse sidene vil handle om hvordan barnehagen kan møte barn og foreldre med ulike behov, ressurser og ønsker. Her finner du tips til nettsteder, faglitteratur, flerspråklige barnebøker og ulike arbeidsmåter på både kommunalt nivå og barnehagenivå. Sidene henvender seg til både barnehager, barnehageeier og barnehagemyndighet. Send oss gjerne tips og ideer til innholdet.

Språkutviklende samtaler i barnehagen

NAFO utvikler nettbaserte kompetanseutviklingskurs for barnehage og skole. Kurs nummer tre for barnehage, Språkutviklende samtaler, er nå klart.

Samtalens plass i barnehagen

Et nytt barnehageår innebærer at mange barn begynner i barnehage for første gang. Andre barn kommer tilbake etter sommerferien. Alle har med seg erfaringer og opplevelser det kan være fint å dele med barn og voksne i barnehagen. Dette aktualiserer betydningen av samtalens plass i barnehagen. Kurset Språkutviklende samtaler handler om hvordan barn lærer språk gjennom å bruke det aktivt. Deltagelse i mange og gode samtaler kan bidra til at barna tilegner seg et rikt og variert språk.

Innhold i kurset

Kurset inneholder en fordypningsartikkel, filmer, refleksjonsspørsmål og tips til praksis. Teamet er forankret i Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver (2017). Den omtaler barnas mulighet for å delta i samtaler i mange sammenhenger, blant annet under fagområdet Kommunikasjon, språk og tekst:

Personalet skal invitere til ulike typer samtaler der barna får anledning til å fortelle, undre seg, reflektere og stille spørsmål.

Gå til kompetanseutviklingskurset Språkutviklende samtaler her.

Flere kompetanseutviklingskurs på NAFOs nettsider

Velkommen til et nytt barnehage- og skoleår!

NAFO ser fram til samarbeid og kontakt med tidligere og nye samarbeidspartnere i hele landet. Vi fortsetter vårt arbeid med å utvikle læringsressurser og drive kompetanseutvikling som skal bidra til å fremme inkludering og likeverdig opplæring i barnehager og skoler.

Foreldresamarbeid

Mange barnehager og skoler møter nye barn, elever og foreldre med andre morsmål enn norsk. På nettstedet Tema morsmål har vi informasjon til foreldre til barnehagebarn på mange språk. Gå til heftet Barn i flerspråklige familier her.
Dere kan også finne informasjon til foreldre på ulike språk på FUGs hjemmeside her.

Nyankomne barn og elever

NAFO har egne sider om nyankomne barn og elever. Her kan dere blant annet lese om organisering og mottak av nyankomne og se eksempler fra ulike kommuner, fylker, barnehager og skoler.

Les mer:

Ressurser til ansatte i barnehage

Barnehageressursene på NAFOs hjemmeside er nå oppdatert etter den nye rammeplanen som trådte i kraft 1.8.2017. Her vil du finne ideer til hvordan barnehagen kan arbeide med språk i en flerspråklig barnegruppe, hvordan samarbeidet med foreldrene kan styrkes, hvordan mangfold kan synliggjøres i barnehagen og hvordan kommuner kan organisere arbeidet med flerspråklige og flerkulturelle perspektiver.
Les mer:
Arbeidsmåter – barnehage

Ressurser til lærere

På NAFOs læringsressurs-sider er det mye nyttig stoff til lærere som underviser minoritetsspråklige elever, uansett fag.
Les mer:

 

Med ønske om et godt barnehage- og skoleår!

Sigrun Aamodt
Leder, NAFO

Høring om norskferdigheter for barnehageassistenter

Kunnskapsdepartementets forslag til endring i barnehageloven har vært ute på høring. I høringen foreslås det at personer som søker arbeid i barnehagene, må ha tilfredsstillende norskferdigheter. Høringsfristen var 19.6.2017.

NAFO har sendt inn høringssvar der det framgår at

  • NAFO støtter regjeringens intensjon om at barnehageassistenter skal ha god norskspråklig kompetanse.
  • NAFO støtter ikke at det gjøres endringer i barnehageloven.

NAFO begrunner blant annet svaret med at eier har ansvar for at barnehagepersonale skal ha nødvendig kompetanse for å arbeide i barnehagen, og at dette allerede er ivaretatt i loven. Nødvendig kompetanse omfatter også språklig kompetanse.

Les høringsnotatet fra departementet her.

Les NAFOs høringssvar her.

Styrket samarbeid med nyankomne foreldre

På den danske nettsiden Viden på tværs er det publisert en kompetansepakke/materialsamling på nett for personale i barnehage og skole om Styrket samarbeid med nyankomne forældre.

Ressurser

Kompetansepakken består av filmer, artikler og forslag til praksis med disse temaene:
– Sådan kommer I i gang
– Modtagelse
– Forældredialog
– Fællesskabsdidaktik
– Tværfagligt samarbejde
– Ledelsens opgaver
– Refleksiv praksis

Bakgrunn

Nettstedet skriver om opplegget:

Materialesamlingen bygger på en grundlæggende forståelse af samarbejdet med nyankomne forældre, som et inkluderende praksisfællesskab, hvor opgaven for de professionelle er, at skabe tilpassede og myndiggørende deltagelsesmuligheder.

Lærere, pædagoger, pædagogmedhjælpere, pædagogiske assistenter og dagplejere landet over står ofte over for en stor opgave med at få børn, der lige er kommet til Danmark, til at falde til i skolen og dagtilbuddet. Forskning viser, at et stærkt samarbejde mellem forældre og skole eller dagtilbud har stor betydning for, at børnene udvikler sig, trives og lærer. Derfor er det vigtigt for børnene, at de fagprofessionelle får et godt og frugtbart samarbejde i gang med familierne.

Oppleggene er utviklet av Professionshøjskolerne UCC og VIA på oppdrag fra Fremfærd Børn.  Se nettsiden her.

NAFOs ressurser

Les mer på NAFOs nettsider om nyankomne:
0 – 6 år
6 – 16 år
16 – 24 år

Film om overgang barnehage – skole

NAFO har laget en film om hvordan Hagaløkka skole i Asker samarbeider med barnehagen om overgang fra barnehage til skole. Hagaløkka skole ønsker å lage gode overganger for alle barn og har satt i gang flere tiltak i dette arbeidet.
Se filmen her.

Filmen er én av åtte filmer NAFO har laget i forbindelse med pakker om nyankomne elever som snart publiseres i Språkløyper – nasjonal strategi for språk, lesing og skriving.

Overgangslærer

Det er ansatt en overgangslærer som jobber både i barnehagen og på skolen, to dager på hvert sted. Barna blir godt kjent med læreren før skolestart, og læreren kjenner til hvordan barna har vært involvert i lek og aktiviteter i barnehagen.

Språkverksted

Skolen har sammen med barnehagen funnet fram til noen sentrale ord og begreper som benyttes mye i forbindelse med opplæringen i 1. klasse. Skolestarterne blir kjent med dette vokabularet på ulike måter i barnehagen og får mulighet til bedre å forstå sammenhenger i skolefagene.

Skoleklubb

Hagaløkka skole inviterer alle skolestartere med foreldre til klubb en kveld i måneden det siste halvåret før oppstart. Klubben er ment som en møteplass der foreldre og elever kan bli kjent med skoleaktige aktiviteter. SFO er en viktig og naturlig del av skoleklubben. SFO er gjerne barnas første møte med skolen. Noen av aktivitetene er lagt opp for barn og foreldre sammen, og noen av aktivitetene er for foreldre og barn hver for seg. Blant annet får foreldre veiledning om hvordan de kan hjelpe barna med skolearbeidet hjemme.

Les mer om overganger på NAFOs hjemmeside.
Les mer om skoleklubben på nettsiden Utdanningsnytt

Tilbakestill glemt passord
Skriv inn epostadressen dersom du vil ha tilsendt nytt passord