Flerspråklige fortellinger

På NAFO sitt nettsted “Tema Morsmål” finnes en samling med flerspråklige fortellinger. Fortellingene har opprinnelse i ulike land og er tospråklige med norsk og et annet morsmål. Fortellingene kan brukes både i barnehage og skole. «Den rike mannen og bonden» er et nytt tilskudd til samlingen.

Den rike mannen og bonden

Fortellingen om den rike mannen og bonden handler om en rik og selvgod mann som møter en fattig bonde. De bor begge i en liten arabisk by. En dag møtes de på vei til byens basar, og kommer i konflikt med hverandre. Et viktig budskap i fortellingen er at arroganse og selvgodhet ikke lønner seg. Animasjonsfilmen foreligger på arabisk og norsk. Flere språk vil komme til etter hvert.

Den rike mannen og bonden – en fortelling på arabisk og norsk

Å lære gjennom fortellinger

NAFO har satset på flerspråklige fortellinger fordi slike fortellinger være en fin måte å introdusere barn for nye ord og begreper. Flerspråklige fortellinger kan virke inkluderende ved at de fortelles på norsk og et annet morsmål.

NAFO har også publisert en fagartikkel på Tema Morsmål om å lære gjennom fortellinger. Artikkelen framhever at barn kan utvikle både sosiale, kognitive og språklige ferdigheter gjennom fortellinger.
Fagartikkelen “Å lære gjennom fortellinger”

Matematikk med flerspråklig fortelling

Matematikksenteret har utviklet et matematikkopplegg basert på fortellingen om Hatteselgeren, en fortelling fra Sri Lanka. Fortellingen finnes i fire tospråklige versjoner – norsk kombinert med tamil, persisk, somali eller urdu.

Matematikksenterets opplegg i tilknytning til “Hatteselgeren”

 

Måltidet som pedagogisk arena i barnehagen

Hefte til inspirasjon

I den nye rammeplanen for barnehagar har mat og måltid fått ein tydelegare plass. For å inspirere barnehagar i måltidsarbeidet har NAFO, saman med sju av dei andre nasjonale sentera, utvikla eit hefte som viser korleis ulike fagområde kan integrerast i måltidet.
Kvart av sentera har laga ein aktivitet frå deira fagområde, som viser korleis måltidet kan være ein pedagogisk arena i barnehagen. Heftet er meint å vere ein inspirasjon til ulike aktivitetar der barna kan fortelje, undre seg og stille spørsmål.

Ulike aktivitetar ved måltidet

Måltidet kan bli ein stad der ein utforskar tinga som fins på matbordet – sorterer og samanliknar. Ein kan og gå på loppemarknad og kjøpe gamle, fine koppar og tallerknar med ulike farger, mønster og former og dekkje flotte matbord.

NAFO skriv om måltidet som ei tid for glede og fellesskap. Openheit og nysgjerrighet for kva den enkelte ynskjer å fortelje, kan gjere det lettare å dele tankar og kome med spørsmål – også for dei som er i ferd med å lære seg norsk. Fleire språk kan inngå i samtalane og alle kan lære ord og uttrykk frå kvarandre.

Plakat

Vi har laga ein plakat som viser barn i ulike aktivitetar. Den kan skrivast ut og personalet, foreldre og barna kan saman fylle inn kva dei ulike verba heiter på forskjellige språk. Plakaten kan vere til inspirasjon til samtalar under måltidet.

Heftet kan lastas ned her:

«Måltidet som pedagogisk arena» (10 MB)
«Måltidet som pedagogisk arena» (2 MB)

Språkutviklende samtaler i barnehagen

NAFO utvikler nettbaserte kompetanseutviklingskurs for barnehage og skole. Kurs nummer tre for barnehage, Språkutviklende samtaler, er nå klart.

Samtalens plass i barnehagen

Et nytt barnehageår innebærer at mange barn begynner i barnehage for første gang. Andre barn kommer tilbake etter sommerferien. Alle har med seg erfaringer og opplevelser det kan være fint å dele med barn og voksne i barnehagen. Dette aktualiserer betydningen av samtalens plass i barnehagen. Kurset Språkutviklende samtaler handler om hvordan barn lærer språk gjennom å bruke det aktivt. Deltagelse i mange og gode samtaler kan bidra til at barna tilegner seg et rikt og variert språk.

Innhold i kurset

Kurset inneholder en fordypningsartikkel, filmer, refleksjonsspørsmål og tips til praksis. Teamet er forankret i Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver (2017). Den omtaler barnas mulighet for å delta i samtaler i mange sammenhenger, blant annet under fagområdet Kommunikasjon, språk og tekst:

Personalet skal invitere til ulike typer samtaler der barna får anledning til å fortelle, undre seg, reflektere og stille spørsmål.

Gå til kompetanseutviklingskurset Språkutviklende samtaler her.

Flere kompetanseutviklingskurs på NAFOs nettsider

Velkommen til et nytt barnehage- og skoleår!

NAFO ser fram til samarbeid og kontakt med tidligere og nye samarbeidspartnere i hele landet. Vi fortsetter vårt arbeid med å utvikle læringsressurser og drive kompetanseutvikling som skal bidra til å fremme inkludering og likeverdig opplæring i barnehager og skoler.

Foreldresamarbeid

Mange barnehager og skoler møter nye barn, elever og foreldre med andre morsmål enn norsk. På nettstedet Tema morsmål har vi informasjon til foreldre til barnehagebarn på mange språk. Gå til heftet Barn i flerspråklige familier her.
Dere kan også finne informasjon til foreldre på ulike språk på FUGs hjemmeside her.

Nyankomne barn og elever

NAFO har egne sider om nyankomne barn og elever. Her kan dere blant annet lese om organisering og mottak av nyankomne og se eksempler fra ulike kommuner, fylker, barnehager og skoler.

Les mer:

Ressurser til ansatte i barnehage

Barnehageressursene på NAFOs hjemmeside er nå oppdatert etter den nye rammeplanen som trådte i kraft 1.8.2017. Her vil du finne ideer til hvordan barnehagen kan arbeide med språk i en flerspråklig barnegruppe, hvordan samarbeidet med foreldrene kan styrkes, hvordan mangfold kan synliggjøres i barnehagen og hvordan kommuner kan organisere arbeidet med flerspråklige og flerkulturelle perspektiver.
Les mer:
Arbeidsmåter – barnehage

Ressurser til lærere

På NAFOs læringsressurs-sider er det mye nyttig stoff til lærere som underviser minoritetsspråklige elever, uansett fag.
Les mer:

 

Med ønske om et godt barnehage- og skoleår!

Sigrun Aamodt
Leder, NAFO

Styrket samarbeid med nyankomne foreldre

På den danske nettsiden Viden på tværs er det publisert en kompetansepakke/materialsamling på nett for personale i barnehage og skole om Styrket samarbeid med nyankomne forældre.

Ressurser

Kompetansepakken består av filmer, artikler og forslag til praksis med disse temaene:
– Sådan kommer I i gang
– Modtagelse
– Forældredialog
– Fællesskabsdidaktik
– Tværfagligt samarbejde
– Ledelsens opgaver
– Refleksiv praksis

Bakgrunn

Nettstedet skriver om opplegget:

Materialesamlingen bygger på en grundlæggende forståelse af samarbejdet med nyankomne forældre, som et inkluderende praksisfællesskab, hvor opgaven for de professionelle er, at skabe tilpassede og myndiggørende deltagelsesmuligheder.

Lærere, pædagoger, pædagogmedhjælpere, pædagogiske assistenter og dagplejere landet over står ofte over for en stor opgave med at få børn, der lige er kommet til Danmark, til at falde til i skolen og dagtilbuddet. Forskning viser, at et stærkt samarbejde mellem forældre og skole eller dagtilbud har stor betydning for, at børnene udvikler sig, trives og lærer. Derfor er det vigtigt for børnene, at de fagprofessionelle får et godt og frugtbart samarbejde i gang med familierne.

Oppleggene er utviklet av Professionshøjskolerne UCC og VIA på oppdrag fra Fremfærd Børn.  Se nettsiden her.

NAFOs ressurser

Les mer på NAFOs nettsider om nyankomne:
0 – 6 år
6 – 16 år
16 – 24 år

Tilbakestill glemt passord
Skriv inn epostadressen dersom du vil ha tilsendt nytt passord