Film om overgang barnehage – skole

NAFO har laget en film om hvordan Hagaløkka skole i Asker samarbeider med barnehagen om overgang fra barnehage til skole. Hagaløkka skole ønsker å lage gode overganger for alle barn og har satt i gang flere tiltak i dette arbeidet.
Se filmen her.

Filmen er én av åtte filmer NAFO har laget i forbindelse med pakker om nyankomne elever som snart publiseres i Språkløyper – nasjonal strategi for språk, lesing og skriving.

Overgangslærer

Det er ansatt en overgangslærer som jobber både i barnehagen og på skolen, to dager på hvert sted. Barna blir godt kjent med læreren før skolestart, og læreren kjenner til hvordan barna har vært involvert i lek og aktiviteter i barnehagen.

Språkverksted

Skolen har sammen med barnehagen funnet fram til noen sentrale ord og begreper som benyttes mye i forbindelse med opplæringen i 1. klasse. Skolestarterne blir kjent med dette vokabularet på ulike måter i barnehagen og får mulighet til bedre å forstå sammenhenger i skolefagene.

Skoleklubb

Hagaløkka skole inviterer alle skolestartere med foreldre til klubb en kveld i måneden det siste halvåret før oppstart. Klubben er ment som en møteplass der foreldre og elever kan bli kjent med skoleaktige aktiviteter. SFO er en viktig og naturlig del av skoleklubben. SFO er gjerne barnas første møte med skolen. Noen av aktivitetene er lagt opp for barn og foreldre sammen, og noen av aktivitetene er for foreldre og barn hver for seg. Blant annet får foreldre veiledning om hvordan de kan hjelpe barna med skolearbeidet hjemme.

Les mer om overganger på NAFOs hjemmeside.
Les mer om skoleklubben på nettsiden Utdanningsnytt

Kompetansekurs barnehage. Språk i lek og aktivitet

­
NAFO er i gang med å utvikle nettbaserte kompetansehevingskurs for barnehage og skole. Tema nummer to for barnehage er nå klart, Språk i lek og aktivitet.
 

Innhold

Temaet Språk i lek og aktivitet handler om barnehagens arbeid med å gi alle barn muligheter til å ta del i lek og aktiviteter, hvordan deltakelse i lek kan bidra til å utvikle barns språkferdigheter, og hvordan de ansatte i barnehagen kan støtte opp om dette.

Temaet inneholder en fordypningsartikkel, filmer, refleksjonsspørsmål og tips til praksis.
 

Temaer i kompetansehevingskursene

Flerspråklighet i barnehagen
Lek i språk og aktivitet

Temaer under utvikling

Samtale
Barnelitteratur og fortellinger
Sanger, rim og regler
Gå til kompetansehevingskurs for barnehager her.­

For skole

Det er foreløpig to temaer klare for skole, Språkutviklende undervisning og Ordforråd. Begge kursene handler om hvordan man kan tilrettelegge for elever som ikke har norsk som morsmål i den ordinære undervisningen. Temaet Nyankomne er straks klart for publisering.

Kursene egner seg for personale både i grunnskole og videregående.
Gå til kompetansehevingskurs for skole her.

Flerspråklighet er en ressurs – ikke et problem

Gratulerer med den internasjonale morsmålsdagen i dag, 21. februar!

­

På NAFOs nettsider finnes det mange ressurser om morsmål og om flerspråklighet. Blant annet kan du se et foredrag med førsteamanuensis emerita Else Ryen og professor Hanne Gram Simonsen, begge MultiLing Senter for flerspråklighet, Universitetet i Oslo.

­

Se foredrag

Foredraget tar utgangspunkt i myter som finnes om flerspråklighet. Foredragsholderne påpeker at seiglivede myter om språk er en stor hindring for en god språkutvikling for flerspråklige barn.

Hva sier forskningen, og hvordan kan barnehagen legge til rette for å støtte flerspråklige barns språktilegnelse?

Se foredraget her.
Last ned presentasjonen her.

Studium knytt til mangfald i skule og barnehage

NAFO har laga ei oversikt over studietilbod i Noreg knytt til norsk som andrespråk, fleirspråklegheit og mangfald i skule og barnehage. Det er mange spennande studium å velje mellom!

Gå til oversikta over studietilbod her.

I samband med Kompetanse for kvalitet tilbyr fleire universitet og høgskular vidareutdanning for lærarar i andrespråkspedagogikk og språkutvikling/språklæring. Mange av desse studia er nettbaserte eller samlingsbaserte.

Du kan lese meir om vidareutdanning for tilsette i skule og barnehage på Utdanningsdirektoratets heimeside. Desse studia har søknadsfrist allereie 1. mars.

Samtaleguide om barnets morsmål

På Utdanningsdirektoratets nettsider er det publisert en samtaleguide om barns morsmål. Guiden er utviklet for bruk i foreldresamtaler i barnehagen når pedagogen ser at et flerspråklig barns språkutvikling ikke er helt som forventet, og pedagogen derfor har behov for mer kunnskap om barnets morsmålsutvikling.

Betydningen av kunnskap om barnets morsmål

I samtaleguiden framheves det hvordan alle språk et barn lærer er av betydning for den samlede språktilegnelsen. Barnets ferdigheter på morsmålet er viktig for læring om verden rundt og for tilegnelsen av norsk språk. Det er av stor betydning for barnehagen å ha kunnskap om barnets morsmål. Det bidrar til å kunne gi best mulig støtte i barns språktilegnelse på begge språk.

Foreldre har verdifull kunnskap

Det finnes få egnede kartleggingsverktøy for å innhente informasjon om flerspråklige barns morsmålsutvikling. Barnas foreldre er den viktigste informasjonskilden. Foreldrene har verdifull kunnskap om barnets tidlige språkutvikling, og om det språkmiljøet barnet er en del av utenom barnehagen.

Guiden har to hovedområder

Hensikten med samtaleguiden er å gi barnehagen et verktøy til bruk i foreldresamtaler, for å få mer kunnskap om flerspråklige barns språkutvikling. Guiden fokuserer på to hovedområder: Hvordan barnehagen best mulig kan støtte og inspirere barn til å være språklig aktive, og hvordan de kan vurdere barnets samlede språkkompetanse og språkutvikling.

Samtaleguiden er utarbeidet av Utdanningsdirektoratet i samarbeid med Espen Egeberg, Statped. Deler av skjemaet bygger på en samtaleguide laget av Språksenter for barnehagene i Bærum kommune (Utdanningsdirektoratet 2016).

Les mer og last ned samtaleguiden og samtaleskjema her.

Tilbakestill glemt passord
Skriv inn epostadressen dersom du vil ha tilsendt nytt passord