Lovendringsforslag om tidlig innsats

Høringsforslag om tidlig innsats

Kunnskapsdepartementet foreslår endringer i opplæringsloven og friskoleloven som forplikter skolene til å gi intensiv opplæring i lesing, skriving og regning til elever på 1. – 4. trinn som står i fare for å bli hengende etter i opplæringen. Forslaget har vært ute på høring med frist 20. september. NAFO har sendt inn høringsuttalelse og støtter ikke lovendringsforslaget. Vi ser en risiko for at minoritetsspråklige elever med dette forslaget ikke får den opplæringen de kan ha krav på.

Tidlig innsats ivaretas i gjeldende lovverk

NAFO ser positivt på departementets innstilling til tidlig innsats og iverksetting av tiltak med en gang det er behov. Det er også positivt at skolen og skoleeier har en tettere oppfølging av den enkelte elev. NAFO mener imidlertid at kommunens plikt til å sette inn tidlige tiltak allerede er tilstrekkelig ivaretatt i gjeldende lovtekst i Opplæringslova § 1-3. Tilpassa opplæring og tidleg innsats:

På 1. til 4. årstrinn skal kommunen sørgje for at den tilpassa opplæringa i norsk eller samisk og matematikk mellom anna inneber særleg høg lærartettleik, og er særleg retta mot elevar med svak dugleik i lesing og rekning.

Endringsforslaget reiser mange spørsmål

Kunnskapsdepartementet foreslår nå et tillegg til den allerede eksisterende lovteksten:

På 1. til 4. årstrinn, skal skolen sørgje for at elevar som står i fare for å bli hengande etter i lesing, skriving eller rekning raskt får eigna intensiv opplæring slik at forventa progresjon blir nådd.

Fra departementets side beskrives lovforslaget som et forsøk på å konkretisere prinsippet tilpasset opplæring. NAFO mener imidlertid forslaget inneholder flere uklarheter, blant annet hva som menes med å «henge etter», hvem som skal vurdere hvilke elever som skal ha «intensiv opplæring», hvordan slik vurdering skal foregå, hva innholdet i den «intensive opplæringen» skal være og hvor lenge denne opplæringen skal vare. Videre er det usikkert hvilke konsekvenser en slik lovendring vil få for minoritetsspråklige elever. NAFO frykter at de negative konsekvensene av denne lovendringen vil være større enn de eventuelle positive effektene.

Minoritetsspråklige elever er ikke nevnt i høringsnotatet

NAFO savner en presisering av hvordan lovforslaget skal sees i sammenheng med § 2-8. i Opplæringslova. Særskild språkopplæring for elevar frå språklege minoritetar. Minoritetsspråklige elever med svake norskferdigheter er en gruppe som står i fare for å «henge etter» i lesing, skriving og regning. Denne gruppen er ikke nevnt i lovforslaget. Det er derimot elever som står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker. I mange tilfeller kan det være vanskelig å avgjøre hva som er tidlige tegn på lese- og skrivevansker og hva som skyldes at norskferdighetene ikke er godt nok utviklet. Det kan også være vanskelig å få tilstrekkelig utbytte av matematikkundervisningen dersom den foregår på et språk eleven ikke har tilstrekkelige ferdigheter i. NAFO ser ved dette lovforslaget en risiko for at det settes inn tiltak på feil grunnlag.

Skolen har plikt til å kartlegge minoritetsspråklige elevers kunnskap i norsk før et vedtak om særskilt språkopplæring fattes. Det nevnte forslaget må ikke føre til at slik kartlegging nedprioriteres til fordel for generell kartlegging før tiltak om intensiv opplæring.

Lenker

Velkommen til et nytt barnehage- og skoleår!

NAFO ser fram til samarbeid og kontakt med tidligere og nye samarbeidspartnere i hele landet. Vi fortsetter vårt arbeid med å utvikle læringsressurser og drive kompetanseutvikling som skal bidra til å fremme inkludering og likeverdig opplæring i barnehager og skoler.

Foreldresamarbeid

Mange barnehager og skoler møter nye barn, elever og foreldre med andre morsmål enn norsk. På nettstedet Tema morsmål har vi informasjon til foreldre til barnehagebarn på mange språk. Gå til heftet Barn i flerspråklige familier her.
Dere kan også finne informasjon til foreldre på ulike språk på FUGs hjemmeside her.

Nyankomne barn og elever

NAFO har egne sider om nyankomne barn og elever. Her kan dere blant annet lese om organisering og mottak av nyankomne og se eksempler fra ulike kommuner, fylker, barnehager og skoler.

Les mer:

Ressurser til ansatte i barnehage

Barnehageressursene på NAFOs hjemmeside er nå oppdatert etter den nye rammeplanen som trådte i kraft 1.8.2017. Her vil du finne ideer til hvordan barnehagen kan arbeide med språk i en flerspråklig barnegruppe, hvordan samarbeidet med foreldrene kan styrkes, hvordan mangfold kan synliggjøres i barnehagen og hvordan kommuner kan organisere arbeidet med flerspråklige og flerkulturelle perspektiver.
Les mer:
Arbeidsmåter – barnehage

Ressurser til lærere

På NAFOs læringsressurs-sider er det mye nyttig stoff til lærere som underviser minoritetsspråklige elever, uansett fag.
Les mer:

 

Med ønske om et godt barnehage- og skoleår!

Sigrun Aamodt
Leder, NAFO

Prinsipper for god andrespråksopplæring

Fornyet side

NAFOs side med prinsipper for god andrespråkopplæring er fornyet. De ti generelle prinsippene er relevante for lærere i alle fag både i barneskole, ungdomsskole, videregående og voksenopplæring.

Lenker til videre fordypning

Fra siden med prinsippene er det lenker videre til mange nyttige ressurser på NAFOs nettsider der du kan finne oppdatert stoff om temaer som kartlegging, flerspråklighet som ressurs, muntlige ferdigheter og arbeid med ord og begreper.

Gå til siden Prinsipper for god andrespråksopplæring her.

Modeller for fagopplæring for voksne innvandrere

Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning, NIFU, har publisert arbeidsnotatet «Modeller for fagopplæring for voksne innvandrere». Notatet belyser og vurderer fire ulike tilrettelagte tilbud om fagopplæring til voksne innvandrere – i Oslo, Østfold, Hordaland og Sogn og Fjordane, samt det ordinære tilbudet om yrkesopplæring for voksne i Oslo.

Hovedproblemstillingen er formulert slik: Hva er karakteristika, samt styrker og svakheter ved ulike, eksisterende modeller for fagopplæring for voksne innvandrere?

Hovedkonklusjon

En hovedkonklusjon er at det ser ut til å være flere avgjørende faktorer som må spille sammen i en god modell:

  • grundige inntaksprosedyrer
  • gode metoder for språk- og læringsstøtte underveis
  • forpliktende forhåndsavtaler med arbeidslivet
  • veksling mellom skole og læretid
  • støtte til livsopphold
Attraktive for læreplasser

Forskerne fant også blant annet at voksne innvandrere i disse tiltakene ser ut til å være attraktive for læreplasser i bedrift. Svært mange av modellene fører til fagbrev som helsefagarbeider. Rapporten peker på at innenfor helsefagarbeiderfaget og barne- og ungdomsarbeiderfaget er det vanskeligere å få jobb etter endt utdannelse enn innenfor andre utdanninger. Les mer.

Flerspråklighet er en ressurs – ikke et problem

Gratulerer med den internasjonale morsmålsdagen i dag, 21. februar!

­

På NAFOs nettsider finnes det mange ressurser om morsmål og om flerspråklighet. Blant annet kan du se et foredrag med førsteamanuensis emerita Else Ryen og professor Hanne Gram Simonsen, begge MultiLing Senter for flerspråklighet, Universitetet i Oslo.

­

Se foredrag

Foredraget tar utgangspunkt i myter som finnes om flerspråklighet. Foredragsholderne påpeker at seiglivede myter om språk er en stor hindring for en god språkutvikling for flerspråklige barn.

Hva sier forskningen, og hvordan kan barnehagen legge til rette for å støtte flerspråklige barns språktilegnelse?

Se foredraget her.
Last ned presentasjonen her.

Tilbakestill glemt passord
Skriv inn epostadressen dersom du vil ha tilsendt nytt passord