Grunnskole

Elever møter den norske grunnskolen med ulike forutsetninger.
Minoritetsspråklige elever som ikke behersker norsk godt nok til å følge den vanlige opplæringa i skolen har rett til særskilt språkopplæring, i følge §2-8 i opplæringsloven.

På disse sidene vil du finne aktuelt stoff om hvordan skolen kan legge til rette opplæringen for elever i den flerkulturelle skolen. Her finner du tips til nettsteder, faglitteratur, ulike arbeidsmåter og eksempler på god praksis. Sidene henvender seg til både skoler, skoleeiere og skolemyndigheter. Send oss gjerne tips og ideer til innholdet.

Nye kurspakker om nyankomne elever

Norsk skole mottar hvert år mange elever som nylig har kommet til landet, og elevenes første møte med skolen er viktig. NAFO har laget tre kompetansehevingskurs om nyankomne minoritetsspråklige elever til prosjektet Språkløyper – nasjonal strategi for språk, lesing og skriving. Det er én pakke for barnetrinn, én for ungdomstrinn og én for videregående. Hver pakke består av fem økter og tar for seg temaene mottak av nyankomne elever, opplæring den første tiden, samarbeid og overganger mellom ulike opplæringstilbud. Pakkene ligger fritt tilgjengelig på nett.

For hele kollegiet
Målet med kompetansehevingskursene er at kollegiet på en skole skal få ny kunnskap, reflektere rundt sin praksis og etablere gode rutiner for å gi nyankomne elever et godt opplæringstilbud. Kompetansehevingspakkene inneholder korte forelesninger, filmer med eksempler fra praksis, tekster og refleksjonsspørsmål. Mellom hver pakke får deltakerne en oppgave som skal løses til neste gang.

Fem økter
Første økt handler om mottak av nyankomne elever. Man får se en film med eksempel på en mottakssamtale med en nyankommen elev og hans mor. Kartlegging av språkferdigheter og skolefaglige ferdigheter blir også tematisert. Andre og tredje økt tar for seg opplæring av nyankomne elever den første tiden på skolen. Det er fokus på norsk- og fagopplæring, og hvordan elevenes flerspråklige kompetanse kan benyttes som en ressurs. I disse øktene får man se filmer med eksempler på undervisning av nyankomne elever på ulike trinn. Fjerde økt handler om samarbeid for å gi eleven et helhetlig opplæringstilbud. Det er miniforelesninger og filmer med eksempler fra praksis som tar for seg samarbeid mellom lærere, skole-hjem-samarbeid og samarbeid med andre instanser. Den siste økta handler om ulike overganger, for eksempel fra barnehage til skole, mellom ulike skoleslag og overgang fra innføringstilbud til ordinært tilbud.

Du finner kompetansehevingskursene her:
Barnetrinn
Ungdomstrinn
Videregående

Overganger – innføringstilbud til ordinært tilbud

Innføringstilbud gir ofte trygge rammer og et godt tilpasset opplæringstilbud for nyankomne barn og unge. Mange elever opplever imidlertid overgangen til det ordinære tilbudet som utfordrende, både faglig og sosialt. Det er derfor vesentlig at ansatte i ulike tilbud samarbeider for å lette overgangen.

Hvordan man best legger til rette for en myk overgang for elevene, vil avhenge av hvordan innføringstilbudene er organisert. NAFO har laget filmer med eksempler fra kommuner som har gode tiltak i forbindelse med overganger, både på barnetrinn, ungdomstrinn og videregående. Filmene er laget til kompetanseutviklingspakker om nyankomne elever som snart publiseres i Språkløyper.

Film 1: Eksempel fra barnetrinn

Hagaløkka skole har mottaksklasse for elever fra hele Asker kommune. For å lette overgangen fra innføringstilbud til ordinært tilbud har de en hospiteringsordning i kommunen. Alle elevene i mottaksklassen har besøksuker i sine ordinære klasser hver femte uke, enten de skal fortsette på samme skole eller på en annen skole. Gjennom besøksukene får elevene anledning til å bli kjent med lærere og elever de skal være sammen med videre. Det understrekes at tospråklige lærere har en spesielt betydningsfull rolle i forbindelse med elevenes overgang fordi de arbeider på flere skoler og kan følge elevene etter overgangen.

Film 2: Eksempel fra ungdomstrinn

På Bankgata ungdomsskole i Bodø gis det intensiv norskopplæring i innføringstilbud første halvdel av dagen, mens elevene følger ordinære timer på trinnet etter lunsj med støtte fra tospråklige lærere og andre individuelle tilpasninger. Timeplanen for hele skolen er tilpasset slik at flest mulig praktiske fag legges på slutten av dagen. En slik modell er mulig fordi de aller fleste nyankomne elever fortsetter på Bankgata når de er ferdige med innføringstilbudet.

Film 3: Eksempel fra videregående opplæring

I Drammen samarbeider videregående og voksenopplæring om et felles innføringstilbud for nyankomne elever mellom 16 og 24 år. Dette kalles kombinasjonsklasser. I kombinasjonsklassen arbeider de mye med karriereveiledning, og de har hospiteringsordninger som gjør at elevene får prøve seg i mange ulike utdanningsprogram på yrkesfag før de skal søke seg inn på ordinær videregående opplæring. Slike hospiteringsordninger kan bidra til færre feilvalg og dermed mindre frafall.

Les mer om overganger i videregående:
Overganger for elever i videregående opplæring

Filmer fra klasserommet

God undervisning for nyankomne elever

NAFO har laget tre filmer som viser eksempler på god undervisning av nyankomne elever. Filmene er fra innføringstilbud på barnetrinn, ungdomstrinn og videregående, men inneholder noen felles prinsipper som vil være de samme uavhengig av trinn og organisering:

  • Alle elever skal føle seg sett og anerkjent for sin bakgrunn og sine kunnskaper.
  • Bruk mye tid på muntlige aktiviteter.
  • Det muntlige grunnlaget må raskt knyttes sammen med lesing og skriving.
  •  
    Filmene skal inngå i kurspakker om nyankomne elever som NAFO har laget for Språkløyper – nasjonal strategi for språk, lesing og skriving.
     

    Film 1: Alfabetisering i mottaksgruppe på barnetrinn

    I denne filmen møter vi en klasse med nyankomne elever på Kampen skole i Oslo. Elevene har lite eller ingen skolebakgrunn og skal lære å lese og skrive på et språk de ikke kan så godt ennå. De arbeider aktivt med muntlige ferdigheter og ordforråd på norsk som grunnlag for lesing og skriving. Barnas morsmål trekkes inn som en ressurs i opplæringen.

     

    Film 2: Undervisning i innføringstilbud på ungdomstrinn

    I innføringsklassen på Bankgata ungdomsskole i Bodø møter vi elever med kort botid i Norge. De kommer fra mange forskjellige land og har svært ulik skolebakgrunn. De har ett felles mål, og det er å lære fort fordi de har kommet sent inn i norsk skole. I innføringsklassen arbeider de mye med ord og begreper, og både musikk, kunst og drama er sentrale elementer i undervisningen.

     

    Film 3: Undervisning i innføringstilbud på videregående

    I innføringsklassen på Bleiker videregående skole i Asker møter vi elever som snakker mange ulike språk og har varierende skolebakgrunn og oppholdstid i Norge. Vi ser et eksempel på undervisning der elevene får dra nytte av sine bakgrunnskunnskaper i arbeid med muntlige ferdigheter, både i muntlige presentasjoner og i arbeid med argumentasjon.

     

    Les mer om nyankomne elever

Mottak av nyankomne elever

For at nyankomne elever skal få et opplæringstilbud som ivaretar deres individuelle behov og rettigheter, er det viktig å bli kjent med elevene. En inntakssamtale med tospråklig lærer eller tolk kan gi skolen viktig informasjon om elevenes bakgrunn, språkkunnskaper, interesser og planer. Etter inntakssamtalen bør elevenes språk- og fagkunnskaper kartlegges ytterligere.

NAFO har laget en film og en forelesning om mottak av nyankomne elever som skal brukes i pakker om nyankomne i Språkløyper – nasjonal strategi for språk, lesing og skriving.

Film om inntakssamtale

I denne filmen får vi se et eksempel på en inntakssamtale med en nyankommen elev, hans mor, tolk og lærere på Halsen skole i Stjørdal. I samtalen legges det vekt på å gi eleven et godt første møte med skolen, og det stilles spørsmål om tidligere skolegang, språkferdigheter og fritidsinteresser. I filmen benyttes Språkbiografien i Udirs kartleggingsmateriell Språkkompetanse i grunnleggende norsk.

Forelesning om kartlegging av nyankomne elever

Forelesningen tar blant annet for seg kartlegging av norskferdigheter, ferdigheter i andre språk og skolefaglige ferdigheter. Den viser også hvordan kartlegging kan gi grunnlag for samarbeid lærere i mellom og med foresatte.

Les mer om nyankomne elever

Film om overgang barnehage – skole

NAFO har laget en film om hvordan Hagaløkka skole i Asker samarbeider med barnehagen om overgang fra barnehage til skole. Hagaløkka skole ønsker å lage gode overganger for alle barn og har satt i gang flere tiltak i dette arbeidet.
Se filmen her.

Filmen er én av åtte filmer NAFO har laget i forbindelse med pakker om nyankomne elever som snart publiseres i Språkløyper – nasjonal strategi for språk, lesing og skriving.

Overgangslærer

Det er ansatt en overgangslærer som jobber både i barnehagen og på skolen, to dager på hvert sted. Barna blir godt kjent med læreren før skolestart, og læreren kjenner til hvordan barna har vært involvert i lek og aktiviteter i barnehagen.

Språkverksted

Skolen har sammen med barnehagen funnet fram til noen sentrale ord og begreper som benyttes mye i forbindelse med opplæringen i 1. klasse. Skolestarterne blir kjent med dette vokabularet på ulike måter i barnehagen og får mulighet til bedre å forstå sammenhenger i skolefagene.

Skoleklubb

Hagaløkka skole inviterer alle skolestartere med foreldre til klubb en kveld i måneden det siste halvåret før oppstart. Klubben er ment som en møteplass der foreldre og elever kan bli kjent med skoleaktige aktiviteter. SFO er en viktig og naturlig del av skoleklubben. SFO er gjerne barnas første møte med skolen. Noen av aktivitetene er lagt opp for barn og foreldre sammen, og noen av aktivitetene er for foreldre og barn hver for seg. Blant annet får foreldre veiledning om hvordan de kan hjelpe barna med skolearbeidet hjemme.

Les mer om overganger på NAFOs hjemmeside.
Les mer om skoleklubben på nettsiden Utdanningsnytt

Tilbakestill glemt passord
Skriv inn epostadressen dersom du vil ha tilsendt nytt passord