Kampen for språket

Se dokumentar fra NRK om sør-samisk kamp for å bevare språk og kultur. Elgå skole har fått midler til prosjekt for å kunne styrke barnas sør-samiske språk. Se filmen her

Hvordan lever asylbarn med endelig avslag?

En ny Fafo-rapport skrevet på oppdrag fra Redd Barna dokumenterer hvordan barn med avslag lever i Norge i dag. Den viser at hverdagen til asylsøkerbarn, og her spesielt hverdagen til asylsøkerbarn med endelig avslag, preges av andre strukturelle rammer enn barn i majoritetsbefolkningen.

Det bodde 1264 barn med endelig avslag på sin asylsøknad i Norge ved årsskiftet 2012-2013. Omtrent halvparten av disse har bodd i asylmottak i mer enn tre år. Rapporten viser hvordan familiene med avslag etterstreber en normal hverdag i Norge – til tross for en rekke strukturelle begrensinger og deres negative oppholdsstatus. Barna som lever i familier med avslag på sin asylsøknad er en svært sårbar gruppe. Rapporten viser at forekomsten av både psykiske og fysiske problemer var svært hyppig blant familier med avslag på sin asylsøknad. Til tross for at familiene stort sett var tilfreds med den behandlingen og oppfølgingen de fikk, ga de også uttrykk for at de ikke hadde noen forhåpninger om å bli bedre så lenge livssituasjonen deres forble uforandret.

Les rapporten her

Her kan du se YouTube-filmen for presentasjon av rapporten.

Skoleledelse på flerkulturelle skoler

Torsdag 31. oktober var det faglig-pedagogisk dag på Universitetet i Oslo. Lærere og ledere fra alle nivåer fant veien til ulike forelesninger innen forskjellige fagområder.

«Vår skole er ikke så veldig flerkulturell»
Innen fagområdet var skoleledelse det særlig en forelesning som fanget oppmerksomheten til NAFOs medarbeider. Janne Thoralvsdatter Scheie la der fram sin masteroppgave med ovennevnte tittel. Hun har intervjuet skoleledere i ungdomsskolen om hvordan de ser på sin kompetanse som ledere i en flerkulturell skole. I følge Scheies undersøkelse kan det tyde på at skolens normalperspektiv ikke er flerkulturelt, men monokulturelt. En konsekvens av dette er at flerkulturelle elevers kompetanse ikke vektlegges i skolen.
Les oppgaven her

Kartleggingsprøver på nett

Kartleggingsprøver som skal måle leseferdighet på 15 forskjellige morsmål kan nå bestilles fra nettet. Språkene er albansk, arabisk, bosnisk, kurdisk badini/kurmanci, kurdisk sorani, persisk, polsk, russisk, somali, spansk, tamil, thai, tyrkisk, vietnamesisk og urdu.

Bestilling
Du finner fram til kartleggingsprøvene under fanen for grunnskole, menylinje kartlegging, kartlegging på morsmål. Nederst på denne sida kan prøvene bestilles på nett. Gå inn på sida her.

Den enkelte skolen bestiller prøvene, og den tospråklige læreren veileder eleven. Det kan ta noen dager fra man bestiller før prøvene blir tilgjengelige for skolen.

Videreutdanning i norsk som andrespråk

PRISME-studiet har eksistert som videreutdanningstilbud siden 1999. I 2010/2011 ble studiet for første gang formelt vurdert av Vox. Rapporten er en evaluering av PRISME-studiet, som er et nettbasert videreutdanningstilbud for lærere som underviser i norsk som andrespråk.

Erfaringer
Noen av de viktigste erfaringene PRISME kan dele med andre læresteder som tilbyr videreutdanning, er at kombinasjonen av stram organisering og stor grad av egeninnsats gir gode resultater. Studiet fordrer nærhet til praksis og engasjerte studenter. I tillegg vil forpliktelse overfor arbeidsgiveren og egne elever bidra til motivasjon for å gjennomføre studiet. Studentenes tilbakemeldinger tyder på at både kvaliteten og kapasiteten i PRISME-studiet er god. Ressursene, både faglig og administrativt, later til å være hensiktsmessige med tanke på antallet studenter som blir tatt opp.
Les rapporten her

Tilbakestill glemt passord
Skriv inn epostadressen dersom du vil ha tilsendt nytt passord