Skole-hjem

Skole - hjem samarbeid Gr skole 2Et godt foreldresamarbeid er en viktig ressurs for skolen og er nedfelt i opplæringsloven. Det er skolens ansvar å legge til rette for dette samarbeidet og informere om hvilke muligheter og forventninger skolen har til samarbeidet, samt etterspørre behov, forventninger og ønsker foreldrene har.
Foreldre med minoritetsspråklig bakgrunn kan ha svake norskferdigheter, ulike skoleerfaringer og bakgrunn i tradisjoner og livserfaringer som er fremmede for lærere og skoleledere i den norske skolen. For å få nødvendig informasjon slik at et godt og likeverdig samarbeid kan etableres, må det utvikles rutiner for møter og hvilken informasjon det er nødvendig å gi og få.
Gjennom å benytte tolker og tospråklige lærere i møter, unngår man misforståelser og begge parter kan delta aktivt i samtaler. Oversettelser av skriv og informasjon av ulik art, samt muligheten til å kommunisere og delta på et språk man behersker, vil være av stor betydning dersom foreldrene skal ha en reell mulighet til å påvirke og medvirke aktivt i sine barns læring og utvikling.

Snakk med oss. Samarbeid mellom foreldre, barnehage og skole i et flerkulturelt perspektiv

Snakk med oss er en fagbok fra 2013 som retter seg mot lærere og ledere i barnehage og skole, ansatte i PP-tjenesten og studenter i lærerutdanninger ved universiteter og høgskoler. Boka oppfordrer skoler og barnehager til å overskride etablerte arbeidsmåter og tenkemåter når man forholder seg til minoritetsspråklige foreldre.

Tittelen viser til at minoritetsforeldre ønsker å bli tatt på alvor, bli lyttet til og bli involvert i det pedagogiske arbeidet med deres barn. Det er foreldrene som kjenner sine barn best, og de ønsker å bli snakket med og ikke bare snakket til. Boka presenterer teoretiske perspektiver som gir verktøy for økt kunnskap og forskningsbasert endring. Det gis også praktiske eksempler på anerkjennende og likeverdig samarbeid mellom foreldre og barnehage og skole.

Lenke til Snakk med oss

ICDP – Mamma og pappa på bortebane

Hvordan være foreldre på ny arena? I Kristiansands introduksjonsprogram får alle deltakere med barn tilbud om å delta i foreldreveiledningsprogrammet ICDP. Les mer

Hjem-skole samarbeid. Rapport fra prosjekt 2009-2011

Kunnskapsdepartementet ga våren 2009 Utdanningsdirektoratet følgende oppdrag: Utprøving av ulike former for foreldresamarbeid på skoler med mange minoritetsspråklige elever.Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO ) hadde ansvaret for å lede prosjektet med å utvikle og prøve ut ulike modeller for foreldresamarbeid på skoler på ulike nivåer. Følgende sju skoler har deltatt i prosjektet: Fjell skole i Drammen, Hagaløkka skole i Asker, Storhamar skole på Hamar, Tøyen skole i Oslo, Verdensmester’n ved Larvik læringssenter, Strømmen videregående skole i Akershus og Årstad videregående skole i Hordaland.
Skolene har utviklet en rekke tiltak for å fremme et bedre samarbeid med spesielt minoritetsspråklige foreldre. >De ulike tiltakene legger vekt på å benytte de ulike ressursene i foreldregruppa i aktiviteter og samhandling. Gjennom ulike former for informasjon og gjennom å benytte ulike språk, får alle foreldre en mulighet til deltakelse og involvering i egne barns skolegangog læringsarbeid. Skole-hjemrapport

Skole-hjem samarbeid i grunnskolen. Se film fra Verdensmestern i Larvik

Gjennom prosjektet har skolen ønsket å øke foreldremedvirkning, benytte foreldrenes ulike ressurser, øke elevenes trivsel og læring og styrke leseferdighetene. Noen tiltak som er igangsatt er:

Skole - hjem samarbeid Gr skole 3

  • Organisere språkkvelder der foreldre og elever med samme morsmål deltar i ulike læringsaktiviteter på kveldstid og der de får anledning til å benytte ulike morsmål.
  • Foreldrene får tilbud om lesestund sammen med sitt barn og lærer, og de får innsikt i veiledet lesing som metode.
  • Invitere til foreldrekurs hvor de gir informasjon om skolesystemet, innhold, overgang grunnskole – videregående skole og hvordan foreldrene kan støtte sine barn i læringsarbeidet.

I denne filmen vises gjennomføringen av en språkkveld.Ved å invitere foreldre og barn med samme morsmål til språkkvelder får foreldrene mulighet til å delta i skolens aktiviteter og benytte morsmålet i samtaler med andre foreldre, barna og lærere. De tospråklige assistentene og lærerne er sentrale ressurspersoner på disse kveldene. Les mer og se filmen her

Flerspråklig matematikk – leksehjelp i Larvik kommune

Ved de samarbeidende skolene erfarte man at mange språklige minoritetselever strevde med matematikkfaget. Mye av årsaken til dette var ikke på det faglige, kognitive nivået, men et resultat av manglende språklig tilrettelegging og det faktum at norskferdighetene ikke var tilstrekkelige til å tilegne seg faget når undervisningen forgikk på norsk. I tillegg hadde mange av samme årsak ikke muligheter til å få hjelp med lekser hjemme. Skolene ønsket derfor å samarbeide om et prosjekt som både fokuserte på matematikkopplæringen og leksehjelp. En viktig del av prosjektet var å bidra til å styrke samarbeidet med foreldrene, og skolenes mulighet til å kunne ha en dialog med foreldre og oppfølging av det enkelte barn. Prosjektet inngikk som ett av flere prosjekter under tiltak 4 i Strategiplanen likeverdig opplæring i praksis!: Utvikling av modeller for opplæring av minoritetsspråklige barn/elever/deltakere.

Familielæring og bibliotek.

Tiltak 4 i strategiplanen Likeverdig opplæring i praksis!: Utvikling av modeller for opplæring av minoritetsspråklige barn/elever/deltakere hadde fem ulike prosjekter som involverte bibliotek i samarbeid med skoler og barnehager, og i ulikt omfang var også foreldre involvert og aktive sammen med barna. Her beskrives ett prosjekt som er gjennomført i Skedsmo kommune.
Del en bok på flere språk har vært et samarbeidsprosjekt mellom Melby skole (nå Gjellerås skole), Sagelva voksenopplæringssenter (nå Skedsmo voksenopplæringssenter), biblioteket i Skedsmo og NAFO.

Samarbeid mellom skole og MIR. Se film fra Saupstad skole i Trondheim

mir_mote_3Saupstad skole i Trondheim samarbeider med Multikulturelt Initiativ- og Ressursnettverk (MiR) for å sikre at minoritetsspråklige foreldre får større muligheter til å delta i samarbeidet med skolen på en likeverdig måte. MiR har opprettet en egen gruppe på skolen, der foreldre selv setter dagsorden. Gruppen er autonom. Det vil si at den er ikke skolens, men foreldrenes egen gruppe. Faglærer fungerer som et bindeledd mellom MIR- gruppen og administrasjonen på skolen. På den måten bringes foreldrenes synspunkter direkte til administrasjonen, og det blir lettere for skolen å hente ut foreldrenes ressurser i skolefellesskapet.I filmen får vi se et møte mellom representanter for skolen, foreldre på Saupstad skole og en representant fra MiR. Faglærer informerer om at skolen selv tok initiativet til å involvere MiR i skolens arbeid med å gi alle foreldre muligheter til å delta i samarbeidet. Les mer og se filmen her

Hjem skole-samarbeid. Se film fra Kjølberg skole i Fredrikstad

hjem-skole samarbeidPå Kjølberg skole i Fredrikstad har de utviklet rutiner og praksis som skal ivareta og imøtekomme mangfoldet i foreldre- og elevgruppa på en likeverdig måte. Blant annet har Kjølberg skole ansatt en teamleder med ansvar for å ivareta og følge opp minoritetsspråklige elever og foreldre og være bindeledd mellom administrasjon, øvrige samarbeidspartnere, lærere og foresatte i alle saker som omfatter minoritetsspråklige elever.
I filmen ser vi mottakelsen av en gutt og hans foreldre første dag på skolen. Gutten og foreldrene snakker ikke norsk, men en tolk følger dem først i samtale med teamleder for minoritetsspråklige elever og deretter i klassen slik at de får muligheter til å delta i samtalen med lærerne og elevene. Les mer og se filmen her

Familielæring i barnehage og skole. Se film fra Førresfjorden barnehage og Førre skole

Foreldre som får norskopplæring ved Tysvær opplæringssenter deltar i familielæringsaktiviteter med egne barn i Førresfjorden barnehage en gang per uke. I tillegg har foreldre tilbud om å få norskopplæring i velkomstklassen ved Førre skole sammen med barna sine.
Familielæring er et samlebegrep for læringssituasjoner der flere generasjoner deltar og lærer sammen. I denne filmen får vi se familieaktiviteter i både barnehagen og i skolen. En lærer fra voksenopplæringen og en førskolelærer i barnehagen er ansvarlige for det pedagogiske opplegget. Les mer og se filmen her. Om du ønsker å lære mer om familielæring kan du lese boken Familielæring, red. Aamodt og Hauge.

Multikulturelt Initiativ- og ressursnettverk (MiR) er en frivillig organisasjon for multikulturelle foreldre.

Multikulturelt Initiativ – og Ressursnettverk er en frivillig organisasjon som tar utgangspunkt i at foreldrene er en ressurs for elevenes opplæring i skolen. Nettverket jobber for tospråklige foreldre som ønsker å samarbeide med skolen, og som både vil og kan ta ansvar for sine barns læring. De arbeider også for å bevisstgjøre foreldrene i deres rolle i forhold til den norske skolen, til samfunnet og til sine barn. MiR startet som et tiltak i et prosjekt under Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG) som het: ”Minoritetsspråklige foreldre- en ressurs for elevenes opplæring i skolen”. Det eksisterte da som et løst nettverk for foreldre som ønsket å delta i samarbeidet mellom hjem og skole og bli bedre veiledere for sine barn. Da FUGs prosjekt ble avsluttet i desember 2006, tok flere av foreldrene som var aktive i MiR, initiativ til å etablere MiR som en selvstendig frivillig organisasjon og videreføre arbeidet i egen regi.Les mer om prosjektet her

Informasjon til foreldre på flere språk fra FUG, Foreldreutvalget for grunnopplæringen

Foreldreutvalget for grunnopplæringen, FUG, har materiell på mange språk. Dette er for eksempel foreldreplakaten, læringsplakaten og diverse informasjonsskriv og beskjeder. Les mer her

Imdi om bruk av tolk

Tolk bør bestilles dersom samtalepartene ikke snakker et felles språk. Les mer om bruk av tolk her

Språkbruk i flerspråklige familier

Foreldre fra språklige minoriteter har ofte spørsmål om hvordan de kan støtte barnas språkutvikling, og hvilke språk som bør brukes i familien. NAFO har utarbeidet et informasjonshefte som omhandler 10 spørsmål som foreldre ofte stiller om barnas flerspråklige utvikling. I tillegg er heftet rettet mot ansatte i barnehager og skoler og på helsestasjoner, og det kan brukes som et utgangspunkt for samtale med foreldrene om barnas flerspråklige utvikling. Heftet finnes på 17 ulike språk foruten norsk. På nettstedet Bilingualism Matters finner du svar på mange av de vanligste spørsmålene om språkbruk i flerspråklige og minoritetsspråklige familier på noen flere språk.

Gå til informasjonsheftet Barn i flerspråklige familier.

Gå til nettstedet Bilingualism matters.

Tilbakestill glemt passord
Skriv inn epostadressen dersom du vil ha tilsendt nytt passord