Introduksjon – språk i lek og aktivitet

 
 

Temaet Språk i lek og aktivitet handler om hvordan barn kan få tilgang til språklige aktiviteter gjennom vennskap og deltakelse i lek med andre barn. Rammeplanen for barnehagens innhold og oppgaver (2017) understreker lekens viktige og sentrale rolle i barnehagen i flere sammenhenger, blant annet under Kapittel 3, Barnehagens formål og innhold:

Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling. Barnehagen skal inspirere til og gi rom for ulike typer lek både ute og inne. Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek – alene og sammen med andre.

Det er en fordel om personalet har gjennomgått det overordnede temaet Flerspråklighet i barnehagen i forkant av arbeid med temaet om lek.

Hva inneholder temaet?

Artikkel
Artikkelen Språk i lek og aktivitet – flerspråklighet i barnehagen handler om barnehagens arbeid med å gi alle barn muligheter til å ta del i lek og aktiviteter, hvordan deltakelse i lek kan bidra til å utvikle barns språkferdigheter, og hvordan de ansatte i barnehagen kan støtte opp om dette.

Det er laget refleksjonsspørsmål til artikkelen som kan brukes som utgangspunkt for både egenrefleksjon og for diskusjon i personalgruppa.

Filmer
Her finner dere to korte filmer som kan være et fint utgangspunkt for refleksjon i personalgruppa: Inkluderende lekemiljø og Skal vi leke butikk.

I praksis
Under fanen I praksis finner dere forslag til hvordan pedagogen kan observere barnegruppa med tanke på å få en bedre oversikt over om alle barna er inkludert i lek og vennskapsrelasjoner. Her finner dere også refleksjonsspørsmål og en hjelp til å vurdere eget språkarbeid.

Videre er det en introduksjon til hvordan barnehagen kan jobbe med å lage egne praksisfortellinger. Praksisfortellinger kan være et godt utgangspunkt for refleksjon og vurdering i forbindelse med barnehagens arbeid med lek.

Hvordan jobbe med temaet i barnehagen?

Ved at barnehagens ledelse setter av tid på personalmøter og avdelings-/basemøter, vil hele personalet få mulighet til å bli involvert i kompetanseutvikling om språkutviklende samtaler. Det kan være nyttig å sette opp en plan for progresjon.

Her finner du forslag til hvordan barnehagen kan arbeide med temaet.

 
 
 


 

Tilbakestill glemt passord
Skriv inn epostadressen dersom du vil ha tilsendt nytt passord