Lovendringsforslag om tidlig innsats

Høringsforslag om tidlig innsats

Kunnskapsdepartementet foreslår endringer i opplæringsloven og friskoleloven som forplikter skolene til å gi intensiv opplæring i lesing, skriving og regning til elever på 1. – 4. trinn som står i fare for å bli hengende etter i opplæringen. Forslaget har vært ute på høring med frist 20. september. NAFO har sendt inn høringsuttalelse og støtter ikke lovendringsforslaget. Vi ser en risiko for at minoritetsspråklige elever med dette forslaget ikke får den opplæringen de kan ha krav på.

Tidlig innsats ivaretas i gjeldende lovverk

NAFO ser positivt på departementets innstilling til tidlig innsats og iverksetting av tiltak med en gang det er behov. Det er også positivt at skolen og skoleeier har en tettere oppfølging av den enkelte elev. NAFO mener imidlertid at kommunens plikt til å sette inn tidlige tiltak allerede er tilstrekkelig ivaretatt i gjeldende lovtekst i Opplæringslova § 1-3. Tilpassa opplæring og tidleg innsats:

På 1. til 4. årstrinn skal kommunen sørgje for at den tilpassa opplæringa i norsk eller samisk og matematikk mellom anna inneber særleg høg lærartettleik, og er særleg retta mot elevar med svak dugleik i lesing og rekning.

Endringsforslaget reiser mange spørsmål

Kunnskapsdepartementet foreslår nå et tillegg til den allerede eksisterende lovteksten:

På 1. til 4. årstrinn, skal skolen sørgje for at elevar som står i fare for å bli hengande etter i lesing, skriving eller rekning raskt får eigna intensiv opplæring slik at forventa progresjon blir nådd.

Fra departementets side beskrives lovforslaget som et forsøk på å konkretisere prinsippet tilpasset opplæring. NAFO mener imidlertid forslaget inneholder flere uklarheter, blant annet hva som menes med å “henge etter”, hvem som skal vurdere hvilke elever som skal ha “intensiv opplæring”, hvordan slik vurdering skal foregå, hva innholdet i den “intensive opplæringen” skal være og hvor lenge denne opplæringen skal vare. Videre er det usikkert hvilke konsekvenser en slik lovendring vil få for minoritetsspråklige elever. NAFO frykter at de negative konsekvensene av denne lovendringen vil være større enn de eventuelle positive effektene.

Minoritetsspråklige elever er ikke nevnt i høringsnotatet

NAFO savner en presisering av hvordan lovforslaget skal sees i sammenheng med § 2-8. i Opplæringslova. Særskild språkopplæring for elevar frå språklege minoritetar. Minoritetsspråklige elever med svake norskferdigheter er en gruppe som står i fare for å «henge etter» i lesing, skriving og regning. Denne gruppen er ikke nevnt i lovforslaget. Det er derimot elever som står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker. I mange tilfeller kan det være vanskelig å avgjøre hva som er tidlige tegn på lese- og skrivevansker og hva som skyldes at norskferdighetene ikke er godt nok utviklet. Det kan også være vanskelig å få tilstrekkelig utbytte av matematikkundervisningen dersom den foregår på et språk eleven ikke har tilstrekkelige ferdigheter i. NAFO ser ved dette lovforslaget en risiko for at det settes inn tiltak på feil grunnlag.

Skolen har plikt til å kartlegge minoritetsspråklige elevers kunnskap i norsk før et vedtak om særskilt språkopplæring fattes. Det nevnte forslaget må ikke føre til at slik kartlegging nedprioriteres til fordel for generell kartlegging før tiltak om intensiv opplæring.

Lenker
Tilbakestill glemt passord
Skriv inn epostadressen dersom du vil ha tilsendt nytt passord