Nyankomne

Nyankomne barn og unge er en uensartet gruppe. De har forskjellig bakgrunn, både sosialt og faglig, og de har kommet til landet i ulik alder og av ulike grunner. Det de har til felles er at de trenger å lære norsk og skal fortsette sin utdanning i Norge. Derfor trenger de et inkluderende og stimulerende miljø der de kan oppleve mestring og få venner.

Alle kommuner og fylkeskommuner må være forberedt på å ta imot nyankomne barn og unge. For å sikre at nyankomne elever får et opplæringstilbud som er tilpasset den enkelte er det viktig å kartlegge språklige og skolefaglige ferdigheter og gi et tilbud tilpasset elevens språklige og faglige forutsetninger.

Under fanen nyankomne finner du informasjon om og eksempler på organisering av innføringstilbud, råd om opplæring for nyankomne barn og unge, informasjon om barn og unge asylsøkere og eksempler på tiltak for integrering.

Nettbasert tospråklig fagopplæring

Nettlærerne

Sanaa Ezzat og Sid Omar Mohamud Ahmed, to av våre nettlærere

NAFO er i gang med et nytt prosjekt, Fleksibel opplæring. Vi prøver ut om og hvordan man kan tilby tospråklig fagopplæring via nettbaserte løsninger. Utprøvningen startet i januar i år, og nå er 50 elever i seks ulike kommuner med i prosjektet. Fleksibel opplæring startet som et tilbud til elever i ungdomsskolen, men vi har også åpnet for at deltakere i grunnskole for voksne kan delta. I utprøvingsperioden tilbys tospråklig fagopplæring på språkene arabisk, somali og tigrinja i fagene matte og naturfag. Vi håper å kunne utvide med flere språk, flere fag og flere elever etter hvert.
 

Bakgrunn for prosjektet
Det er et stort behov for tospråklig fagopplæring, spesielt for nyankomne elever. Kommunene klarer i ulik grad å dekke minoritetsspråklige elevers behov for tospråklig fagopplæring, selv om opplæringsloven gir minoritetsspråklige elever som ikke har tilstrekkelig ferdigheter i norsk rett til dette (les mer om særskilt språkopplæring her). Prosjektet er ikke ment som en erstatning for tospråklige lærere, men er et tilbud til skoler som ikke har klart å skaffe tospråklige lærere i arabisk, somali og tigrinja.
 

Tilbudet til elevene
Elevene som deltar i prosjektet får mulighet til å snakke med lærere på sitt morsmål gjennom nettbaserte løsninger. Elevene kan delta på planlagte undervisningsøkter eller ta kontakt med nettlærerne når de har behov for støtte på morsmålet. Fleksibel opplæring er et tilbud i tillegg til ordinær undervisning, og det er den lokale læreren som har det faglige ansvaret. Et godt samarbeid mellom nettlærerne og lærerne i klasserommet er nødvendig for at prosjektet skal lykkes. Elevene får tilgang til en tospråklig plattform med læringsressurser på norsk og morsmål. På plattformen finner man opplæringsvideoer, tekster, oppgaver og ordlister. Disse ressursene skal etter hvert legges ut på NAFOs nettsider slik at de blir fritt tilgjengelig for alle.
 

Et samarbeidsprosjekt
NAFO har ansatt tre tospråklige lærere som jobber i prosjektet. Nettlærerne jobber både med undervisning av elevene og utvikling av læringsressursene. For å bygge opp og tilpasse plattformen har vi samarbeidet tett med Senter for IKT i utdanningen. I tillegg har vi et samarbeid med Naturfagssenteret og Matematikksenteret som blant annet jobber med utvikling av ordlister som gir enkle forklaringer på sentrale fagbegreper innenfor matte og naturfag. Ordlistene lages med bistand fra Språkrådet.
 

Så langt
Vi er veldig glade for at prosjektet er i gang, og vi er spente på hvordan veien videre blir. Fleksibel opplæring er et utprøvingsprosjekt, så vi må stadig gjøre endringer, og vi lærer mye underveis. Det har vært veldig gøy å treffe elevene og lærerne som deltar i prosjektet, og å få høre hvilken betydning den tospråklige støtten har for dem.
 

Vil din kommune delta i prosjektet?
Til neste skoleår vil vi åpne for at flere kommuner kan delta i prosjektet. Hovedmålgruppen i prosjektet er elever som går i 8. og 9. trinn, enten i ordinær opplæring eller innføringstilbud, som har behov for tospråklig fagopplæring i matte og naturfag. I tillegg kan elever i innføringstilbud i videregående opplæring, for eksempel i kombinasjonsklasse, og deltakere i grunnskole for voksne være aktuelle deltakere i prosjekter.
 

Kriterier for å kunne delta i prosjektet

  • For at kommunen skal kunne bli med, må elever i 8. og/eller 9. trinn med vedtak om tospråklig fagopplæring delta. I tillegg kan elever i innføringstilbud i vgo og/eller deltakere i grunnskole for voksne med behov for tospråklig fagopplæring i samme område (kommune) delta.
  • Kommunen må ha forsøkt å få tak i tospråklige lærere, men ikke klart det i ett eller flere av språkene (arabisk, somali og tigrinja). Kommunen kan bare melde på elever i de språkene de ikke har tospråklig lærer i.
  • Kommunen må være Feide-kommune.
  •  

    Skoleeier eller skoleleder som ønsker å være med i prosjektet, kan ta kontakt med prosjektleder, Marit Lunde, på epost: marit.lunde@hioa.no

    Nyankomne på ungdomstrinnet

    Gutt ved pult

    Statped har nylig lansert rapporten Opplæring for nyankomne elever i ungdomsskolen.
     

    Utvikling av metodikk og organiseringsformer
    Rapporten beskriver metodikk og organiseringsformer som er utviklet i samarbeid med to ungdomsskoler i Fredrikstad kommune. Organiseringsformer og metodikk, som ble utprøvd i prosjektet, skulle understøtte læringsprosesser hos de nyankomne elevene, der de aktivt kunne nyttiggjøre seg språkkunnskaper, erfaringer og ferdigheter som de hadde med seg fra før.
     

    Aktivisering av kunnskap gjennom førstespråket
    Etter en evaluering konkluderer rapporten med at aktivisering av kunnskap og språkferdigheter gjennom førstespråket først, ser ut til å gi spesielt gode muligheter for å forstå og bygge videre kunnskap gjennom undervisning på norsk.
     

    NAFOs ressurser
    En lignende modell har NAFO beskrevet som trekantsamarbeid. Denne finner du her

    Du finner mer stoff om nyankomne elever i ulike aldersgrupper på NAFOs hjemmeside under fanen Nyankomne
     

    Kompetanseheving
    NAFO er i gang med å utvikle mye nytt stoff om nyankomne. Dette er nettbaserte kompetansehevingskurs som kan brukes av hele personalet på en skole. Ressursen vil snart publiseres under fanen Kompetanseheving, skole.

    Gode integreringstiltak i høyere utdanning

    gode_integreringstiltak_i_hoyere_utdanning

    Foto: John Hughes/HiOA
     

    Høyt utdannede har måttet begynne på nytt

    Mange flyktninger og innvandrere som kommer til Norge har høyere utdanning fra hjemlandet. Problemet opp gjennom tidene har vært at verken de personlig eller det norske samfunnet har dratt nytte av denne kompetansen – rett og slett fordi den i utgangspunktet ikke har vært godkjent av norske myndigheter og utdanningsinstitusjoner. Dette har medført at høyskoleutdannete flyktninger og innvandrere, som ønsker å praktisere yrket sitt her i landet, har måttet begynne et utdanningsløp helt fra bunnen av, ved først å ta videregående og så melde seg til en profesjonsutdanning de faktisk allerede har tatt et annet sted i verden.
     

    Supplerende utdanninger for flyktninger

    Nå har imidlertid Kunnskapsdepartementet gitt midler til Høgskolen i Oslo og Akershus og NTNU for at disse institusjonene fra høsten 2017 skal kunne tilby supplerende utdanninger til flyktninger som har fullført utdanning som barnehagelærer, lærer, sykepleier eller innen realfag og teknologi fra hjemlandet.

    De to institusjonene skal også prøve ut hvordan en kan gjøre det mulig å fravike de någjeldende språklige opptakskravene (den obligatoriske Bergenstesten) og samtidig legge til rette for at studentene tilegner seg nødvendig språkkompetanse underveis i løpet, parallelt med de rent faglige studiene. Les mer her.
     

    NAFOs stipendordning

    Uavhengig av disse nye tiltakene, har NAFO i en årrekke hatt i oppdrag fra Utdanningsdirektoratet å forvalte en statsfinansiert stipendordning for minoritetsspråklige lærere. Stipendordningen har i årenes løp medført at rundt 500 tospråklige lærere har skaffet seg gyldig undervisningskompetanse i norsk skole.
    Les mer her.

    Nye sider om særskilt språkopplæring

    jenterler

    NAFOs nettsider er i endring, og vi har nå opprettet nye sider om særskilt språkopplæring for grunnskole, videregående og voksenopplæring.
     

    Hva kan du lese om?

    Særskilt språkopplæring kan være særskilt norskopplæring, tospråklig fagopplæring og morsmålsopplæring, men hva innebærer disse begrepene, hvilke rettigheter har elevene/deltakerne, og hvordan kan en slik opplæring foregå? På de nye sidene kan du blant annet lese om regelverk for særskilt språkopplæring, finne læreplaner, kartleggingsverktøy, filmer og flerspråklige nettressurser.
     

    Hva er nytt?

    Mye av informasjonen om særskilt språkopplæring har ligget på NAFOs nettsider tidligere. Nå er informasjonen samlet på nye sider og lagt inn i hovedmenyen for grunnskole og videregående. Siden om særskilt språkopplæring for voksne er helt ny og ligger under voksenopplæring – læringsressurser.
     

    Lenker til sidene:

    Særskilt språkopplæring – grunnskole

    Særskilt språkopplæring – videregående

    Særskilt språkopplæring – voksne

    Lesing som opplevelse

    narrative-794978_1280

    En god leseropplevelse handler om mye mer enn å forstå alle ordene i en tekst. Barn og voksne som lærer seg et nytt språk kan ha godt utbytte av å lese tekster som fenger og interesserer selv om teksten kan være språklig utfordrende.
     

    Artikkelsamling om leseropplevelser

    Forskere ved HiOA har bidratt til en artikkelsamling om lesing med vekt på leseropplevelser. Boka «Plotting the Reading Experience» er et resultat av konferansen Researching the Reading Experience i 2013 der over 70 forskere fra ulike fagdisipliner i hele verden presenterte sine perspektiver på lesing. En av artiklene (Pihl og Kooij) handler om leseropplevelser hos flerspråklige elever.
     

    Leseropplevelser på andrespråket

    Undersøkelser blant flerspråklige barn har vist at man kan ha stort intellektuelt og følelsesmessig utbytte av tekster på et språk man ikke behersker fullt ut. Å kun bli presentert for enkle tekster når man er i en språkinnlæringsfase tar ikke i betraktning “at det er et samspill mellom leselyst og det å lese tekster som utfordrer leseren. Lesing setter i gang prosesser som er med på å forme leseren til å bli et nysgjerrig og vitebegjærlig menneske» (hioa.no).
     

    En utvidet perspektiv på lesing

    To av redaktørene av artikkelsamlingen, Kjell Ivar Skjerdingstad og Knut Oterholm, sier til hioa.no at de ønsker at boka skal være “en motstemme mot forståelsen av lesing som noe rent instrumentelt. (…) Den instrumentelle lesningen viser seg i dag i alt fra PISA-undersøkelser til aldersinndelte kategorier av bøker. Risikoen med en slik forståelse av lesing er at den ikke ser hele bildet av opplevelsen lesing tilbyr”. De mener at oppmerksomhet mot lesingen både som ferdighet og kilde til kunnskap og erfaring er positivt, men de ønsker å fremheve lesing som et sammensatt fenomen. Lesing kan blant annet åpne nye verdener og perspektiver og gjøre leseren bedre rustet til å delta i samfunnet.
     

    Leselyst

    For å vekke og opprettholde barn og unges motivasjon for å lese er det viktig med tilgang til variert litteratur både på norsk og andre språk. Det flerspråklige bibliotek er et nasjonal bibliotek som låner ut bøker på 64 forskjellige språk. Det flerspråklige bibliotek samarbeider med alle de lokale bibliotekene i Norge, og bøkene kan lånes gjennom ditt lokale bibliotek.

    Læreren og barnehagelæreren har en viktig rolle i å veilede elever og barnehagebarn til de rette bøkene. I forelesningen “12 måter å elske bøker på” belyser litteraturkritiker Guri Fjeldberg hvordan lærere kan hjelpe elever fram til bøker som kan øke deres leselyst.

    Elever som skal lese på et nytt språk vil ofte kunne trenge ekstra støtte for å komme inn i teksten. En slik støtte kan for eksempel bestå i å lese eller høre samme tekst på flere språk eller systematisk arbeid med førforståelse og samtale om innhold.
     

    Ressurser

    Det flerspråklige bibliotek
    Flerspråklige fortellinger
    Tospråklige barnebøker
    Vi leser Brødrene Løvehjerte: Eksempel på arbeid med skjønnlitteratur på norsk for nyankomne ungdommer.

    Tilbakestill glemt passord
    Skriv inn epostadressen dersom du vil ha tilsendt nytt passord