Velkommen til et nytt barnehage- og skoleår!

NAFO ser fram til samarbeid og kontakt med tidligere og nye samarbeidspartnere i hele landet. Vi fortsetter vårt arbeid med å utvikle læringsressurser og drive kompetanseutvikling som skal bidra til å fremme inkludering og likeverdig opplæring i barnehager og skoler.

Foreldresamarbeid

Mange barnehager og skoler møter nye barn, elever og foreldre med andre morsmål enn norsk. På nettstedet Tema morsmål har vi informasjon til foreldre til barnehagebarn på mange språk. Gå til heftet Barn i flerspråklige familier her.
Dere kan også finne informasjon til foreldre på ulike språk på FUGs hjemmeside her.

Nyankomne barn og elever

NAFO har egne sider om nyankomne barn og elever. Her kan dere blant annet lese om organisering og mottak av nyankomne og se eksempler fra ulike kommuner, fylker, barnehager og skoler.

Les mer:

Ressurser til ansatte i barnehage

Barnehageressursene på NAFOs hjemmeside er nå oppdatert etter den nye rammeplanen som trådte i kraft 1.8.2017. Her vil du finne ideer til hvordan barnehagen kan arbeide med språk i en flerspråklig barnegruppe, hvordan samarbeidet med foreldrene kan styrkes, hvordan mangfold kan synliggjøres i barnehagen og hvordan kommuner kan organisere arbeidet med flerspråklige og flerkulturelle perspektiver.
Les mer:
Arbeidsmåter – barnehage

Ressurser til lærere

På NAFOs læringsressurs-sider er det mye nyttig stoff til lærere som underviser minoritetsspråklige elever, uansett fag.
Les mer:

 

Med ønske om et godt barnehage- og skoleår!

Sigrun Aamodt
Leder, NAFO

Prinsipper for god andrespråksopplæring

Fornyet side

NAFOs side med prinsipper for god andrespråkopplæring er fornyet. De ti generelle prinsippene er relevante for lærere i alle fag både i barneskole, ungdomsskole, videregående og voksenopplæring.

Lenker til videre fordypning

Fra siden med prinsippene er det lenker videre til mange nyttige ressurser på NAFOs nettsider der du kan finne oppdatert stoff om temaer som kartlegging, flerspråklighet som ressurs, muntlige ferdigheter og arbeid med ord og begreper.

Gå til siden Prinsipper for god andrespråksopplæring her.

Styrket samarbeid med nyankomne foreldre

På den danske nettsiden Viden på tværs er det publisert en kompetansepakke/materialsamling på nett for personale i barnehage og skole om Styrket samarbeid med nyankomne forældre.

Ressurser

Kompetansepakken består av filmer, artikler og forslag til praksis med disse temaene:
– Sådan kommer I i gang
– Modtagelse
– Forældredialog
– Fællesskabsdidaktik
– Tværfagligt samarbejde
– Ledelsens opgaver
– Refleksiv praksis

Bakgrunn

Nettstedet skriver om opplegget:

Materialesamlingen bygger på en grundlæggende forståelse af samarbejdet med nyankomne forældre, som et inkluderende praksisfællesskab, hvor opgaven for de professionelle er, at skabe tilpassede og myndiggørende deltagelsesmuligheder.

Lærere, pædagoger, pædagogmedhjælpere, pædagogiske assistenter og dagplejere landet over står ofte over for en stor opgave med at få børn, der lige er kommet til Danmark, til at falde til i skolen og dagtilbuddet. Forskning viser, at et stærkt samarbejde mellem forældre og skole eller dagtilbud har stor betydning for, at børnene udvikler sig, trives og lærer. Derfor er det vigtigt for børnene, at de fagprofessionelle får et godt og frugtbart samarbejde i gang med familierne.

Oppleggene er utviklet av Professionshøjskolerne UCC og VIA på oppdrag fra Fremfærd Børn.  Se nettsiden her.

NAFOs ressurser

Les mer på NAFOs nettsider om nyankomne:
0 – 6 år
6 – 16 år
16 – 24 år

Nye kurspakker om nyankomne elever

Norsk skole mottar hvert år mange elever som nylig har kommet til landet, og elevenes første møte med skolen er viktig. NAFO har laget tre kompetansehevingskurs om nyankomne minoritetsspråklige elever til prosjektet Språkløyper – nasjonal strategi for språk, lesing og skriving. Det er én pakke for barnetrinn, én for ungdomstrinn og én for videregående. Hver pakke består av fem økter og tar for seg temaene mottak av nyankomne elever, opplæring den første tiden, samarbeid og overganger mellom ulike opplæringstilbud. Pakkene ligger fritt tilgjengelig på nett.

For hele kollegiet
Målet med kompetansehevingskursene er at kollegiet på en skole skal få ny kunnskap, reflektere rundt sin praksis og etablere gode rutiner for å gi nyankomne elever et godt opplæringstilbud. Kompetansehevingspakkene inneholder korte forelesninger, filmer med eksempler fra praksis, tekster og refleksjonsspørsmål. Mellom hver pakke får deltakerne en oppgave som skal løses til neste gang.

Fem økter
Første økt handler om mottak av nyankomne elever. Man får se en film med eksempel på en mottakssamtale med en nyankommen elev og hans mor. Kartlegging av språkferdigheter og skolefaglige ferdigheter blir også tematisert. Andre og tredje økt tar for seg opplæring av nyankomne elever den første tiden på skolen. Det er fokus på norsk- og fagopplæring, og hvordan elevenes flerspråklige kompetanse kan benyttes som en ressurs. I disse øktene får man se filmer med eksempler på undervisning av nyankomne elever på ulike trinn. Fjerde økt handler om samarbeid for å gi eleven et helhetlig opplæringstilbud. Det er miniforelesninger og filmer med eksempler fra praksis som tar for seg samarbeid mellom lærere, skole-hjem-samarbeid og samarbeid med andre instanser. Den siste økta handler om ulike overganger, for eksempel fra barnehage til skole, mellom ulike skoleslag og overgang fra innføringstilbud til ordinært tilbud.

Du finner kompetansehevingskursene her:
Barnetrinn
Ungdomstrinn
Videregående

Overganger – innføringstilbud til ordinært tilbud

Innføringstilbud gir ofte trygge rammer og et godt tilpasset opplæringstilbud for nyankomne barn og unge. Mange elever opplever imidlertid overgangen til det ordinære tilbudet som utfordrende, både faglig og sosialt. Det er derfor vesentlig at ansatte i ulike tilbud samarbeider for å lette overgangen.

Hvordan man best legger til rette for en myk overgang for elevene, vil avhenge av hvordan innføringstilbudene er organisert. NAFO har laget filmer med eksempler fra kommuner som har gode tiltak i forbindelse med overganger, både på barnetrinn, ungdomstrinn og videregående. Filmene er laget til kompetanseutviklingspakker om nyankomne elever som snart publiseres i Språkløyper.

Film 1: Eksempel fra barnetrinn

Hagaløkka skole har mottaksklasse for elever fra hele Asker kommune. For å lette overgangen fra innføringstilbud til ordinært tilbud har de en hospiteringsordning i kommunen. Alle elevene i mottaksklassen har besøksuker i sine ordinære klasser hver femte uke, enten de skal fortsette på samme skole eller på en annen skole. Gjennom besøksukene får elevene anledning til å bli kjent med lærere og elever de skal være sammen med videre. Det understrekes at tospråklige lærere har en spesielt betydningsfull rolle i forbindelse med elevenes overgang fordi de arbeider på flere skoler og kan følge elevene etter overgangen.

Film 2: Eksempel fra ungdomstrinn

På Bankgata ungdomsskole i Bodø gis det intensiv norskopplæring i innføringstilbud første halvdel av dagen, mens elevene følger ordinære timer på trinnet etter lunsj med støtte fra tospråklige lærere og andre individuelle tilpasninger. Timeplanen for hele skolen er tilpasset slik at flest mulig praktiske fag legges på slutten av dagen. En slik modell er mulig fordi de aller fleste nyankomne elever fortsetter på Bankgata når de er ferdige med innføringstilbudet.

Film 3: Eksempel fra videregående opplæring

I Drammen samarbeider videregående og voksenopplæring om et felles innføringstilbud for nyankomne elever mellom 16 og 24 år. Dette kalles kombinasjonsklasser. I kombinasjonsklassen arbeider de mye med karriereveiledning, og de har hospiteringsordninger som gjør at elevene får prøve seg i mange ulike utdanningsprogram på yrkesfag før de skal søke seg inn på ordinær videregående opplæring. Slike hospiteringsordninger kan bidra til færre feilvalg og dermed mindre frafall.

Les mer om overganger i videregående:
Overganger for elever i videregående opplæring

Tilbakestill glemt passord
Skriv inn epostadressen dersom du vil ha tilsendt nytt passord