Filmer fra klasserommet

God undervisning for nyankomne elever

NAFO har laget tre filmer som viser eksempler på god undervisning av nyankomne elever. Filmene er fra innføringstilbud på barnetrinn, ungdomstrinn og videregående, men inneholder noen felles prinsipper som vil være de samme uavhengig av trinn og organisering:

  • Alle elever skal føle seg sett og anerkjent for sin bakgrunn og sine kunnskaper.
  • Bruk mye tid på muntlige aktiviteter.
  • Det muntlige grunnlaget må raskt knyttes sammen med lesing og skriving.
  •  
    Filmene skal inngå i kurspakker om nyankomne elever som NAFO har laget for Språkløyper – nasjonal strategi for språk, lesing og skriving.
     

    Film 1: Alfabetisering i mottaksgruppe på barnetrinn

    I denne filmen møter vi en klasse med nyankomne elever på Kampen skole i Oslo. Elevene har lite eller ingen skolebakgrunn og skal lære å lese og skrive på et språk de ikke kan så godt ennå. De arbeider aktivt med muntlige ferdigheter og ordforråd på norsk som grunnlag for lesing og skriving. Barnas morsmål trekkes inn som en ressurs i opplæringen.

     

    Film 2: Undervisning i innføringstilbud på ungdomstrinn

    I innføringsklassen på Bankgata ungdomsskole i Bodø møter vi elever med kort botid i Norge. De kommer fra mange forskjellige land og har svært ulik skolebakgrunn. De har ett felles mål, og det er å lære fort fordi de har kommet sent inn i norsk skole. I innføringsklassen arbeider de mye med ord og begreper, og både musikk, kunst og drama er sentrale elementer i undervisningen.

     

    Film 3: Undervisning i innføringstilbud på videregående

    I innføringsklassen på Bleiker videregående skole i Asker møter vi elever som snakker mange ulike språk og har varierende skolebakgrunn og oppholdstid i Norge. Vi ser et eksempel på undervisning der elevene får dra nytte av sine bakgrunnskunnskaper i arbeid med muntlige ferdigheter, både i muntlige presentasjoner og i arbeid med argumentasjon.

     

    Les mer om nyankomne elever

Mottak av nyankomne elever

For at nyankomne elever skal få et opplæringstilbud som ivaretar deres individuelle behov og rettigheter, er det viktig å bli kjent med elevene. En inntakssamtale med tospråklig lærer eller tolk kan gi skolen viktig informasjon om elevenes bakgrunn, språkkunnskaper, interesser og planer. Etter inntakssamtalen bør elevenes språk- og fagkunnskaper kartlegges ytterligere.

NAFO har laget en film og en forelesning om mottak av nyankomne elever som skal brukes i pakker om nyankomne i Språkløyper – nasjonal strategi for språk, lesing og skriving.

Film om inntakssamtale

I denne filmen får vi se et eksempel på en inntakssamtale med en nyankommen elev, hans mor, tolk og lærere på Halsen skole i Stjørdal. I samtalen legges det vekt på å gi eleven et godt første møte med skolen, og det stilles spørsmål om tidligere skolegang, språkferdigheter og fritidsinteresser. I filmen benyttes Språkbiografien i Udirs kartleggingsmateriell Språkkompetanse i grunnleggende norsk.

Forelesning om kartlegging av nyankomne elever

Forelesningen tar blant annet for seg kartlegging av norskferdigheter, ferdigheter i andre språk og skolefaglige ferdigheter. Den viser også hvordan kartlegging kan gi grunnlag for samarbeid lærere i mellom og med foresatte.

Les mer om nyankomne elever

Nettbasert tospråklig fagopplæring

Sanaa Ezzat og Sid Omar Mohamud Ahmed, to av våre nettlærere

NAFO er i gang med et nytt prosjekt, Fleksibel opplæring. Vi prøver ut om og hvordan man kan tilby tospråklig fagopplæring via nettbaserte løsninger. Utprøvningen startet i januar i år, og nå er 50 elever i seks ulike kommuner med i prosjektet. Fleksibel opplæring startet som et tilbud til elever i ungdomsskolen, men vi har også åpnet for at deltakere i grunnskole for voksne kan delta. I utprøvingsperioden tilbys tospråklig fagopplæring på språkene arabisk, somali og tigrinja i fagene matte og naturfag. Vi håper å kunne utvide med flere språk, flere fag og flere elever etter hvert.
 

Bakgrunn for prosjektet
Det er et stort behov for tospråklig fagopplæring, spesielt for nyankomne elever. Kommunene klarer i ulik grad å dekke minoritetsspråklige elevers behov for tospråklig fagopplæring, selv om opplæringsloven gir minoritetsspråklige elever som ikke har tilstrekkelig ferdigheter i norsk rett til dette (les mer om særskilt språkopplæring her). Prosjektet er ikke ment som en erstatning for tospråklige lærere, men er et tilbud til skoler som ikke har klart å skaffe tospråklige lærere i arabisk, somali og tigrinja.
 

Tilbudet til elevene
Elevene som deltar i prosjektet får mulighet til å snakke med lærere på sitt morsmål gjennom nettbaserte løsninger. Elevene kan delta på planlagte undervisningsøkter eller ta kontakt med nettlærerne når de har behov for støtte på morsmålet. Fleksibel opplæring er et tilbud i tillegg til ordinær undervisning, og det er den lokale læreren som har det faglige ansvaret. Et godt samarbeid mellom nettlærerne og lærerne i klasserommet er nødvendig for at prosjektet skal lykkes. Elevene får tilgang til en tospråklig plattform med læringsressurser på norsk og morsmål. På plattformen finner man opplæringsvideoer, tekster, oppgaver og ordlister. Disse ressursene skal etter hvert legges ut på NAFOs nettsider slik at de blir fritt tilgjengelig for alle.
 

Et samarbeidsprosjekt
NAFO har ansatt tre tospråklige lærere som jobber i prosjektet. Nettlærerne jobber både med undervisning av elevene og utvikling av læringsressursene. For å bygge opp og tilpasse plattformen har vi samarbeidet tett med Senter for IKT i utdanningen. I tillegg har vi et samarbeid med Naturfagssenteret og Matematikksenteret som blant annet jobber med utvikling av ordlister som gir enkle forklaringer på sentrale fagbegreper innenfor matte og naturfag. Ordlistene lages med bistand fra Språkrådet.
 

Så langt
Vi er veldig glade for at prosjektet er i gang, og vi er spente på hvordan veien videre blir. Fleksibel opplæring er et utprøvingsprosjekt, så vi må stadig gjøre endringer, og vi lærer mye underveis. Det har vært veldig gøy å treffe elevene og lærerne som deltar i prosjektet, og å få høre hvilken betydning den tospråklige støtten har for dem.
 

Vil din kommune delta i prosjektet?
Til neste skoleår vil vi åpne for at flere kommuner kan delta i prosjektet. Hovedmålgruppen i prosjektet er elever som går i 8. og 9. trinn, enten i ordinær opplæring eller innføringstilbud, som har behov for tospråklig fagopplæring i matte og naturfag. I tillegg kan elever i innføringstilbud i videregående opplæring, for eksempel i kombinasjonsklasse, og deltakere i grunnskole for voksne være aktuelle deltakere i prosjekter.
 

Kriterier for å kunne delta i prosjektet

  • For at kommunen skal kunne bli med, må elever i 8. og/eller 9. trinn med vedtak om tospråklig fagopplæring delta. I tillegg kan elever i innføringstilbud i vgo og/eller deltakere i grunnskole for voksne med behov for tospråklig fagopplæring i samme område (kommune) delta.
  • Kommunen må ha forsøkt å få tak i tospråklige lærere, men ikke klart det i ett eller flere av språkene (arabisk, somali og tigrinja). Kommunen kan bare melde på elever i de språkene de ikke har tospråklig lærer i.
  • Kommunen må være Feide-kommune.
  •  

    Skoleeier eller skoleleder som ønsker å være med i prosjektet, kan ta kontakt med prosjektleder, Marit Lunde, på epost: marit.lunde@hioa.no

    Nyankomne på ungdomstrinnet

    Statped har nylig lansert rapporten Opplæring for nyankomne elever i ungdomsskolen.
     

    Utvikling av metodikk og organiseringsformer
    Rapporten beskriver metodikk og organiseringsformer som er utviklet i samarbeid med to ungdomsskoler i Fredrikstad kommune. Organiseringsformer og metodikk, som ble utprøvd i prosjektet, skulle understøtte læringsprosesser hos de nyankomne elevene, der de aktivt kunne nyttiggjøre seg språkkunnskaper, erfaringer og ferdigheter som de hadde med seg fra før.
     

    Aktivisering av kunnskap gjennom førstespråket
    Etter en evaluering konkluderer rapporten med at aktivisering av kunnskap og språkferdigheter gjennom førstespråket først, ser ut til å gi spesielt gode muligheter for å forstå og bygge videre kunnskap gjennom undervisning på norsk.
     

    NAFOs ressurser
    En lignende modell har NAFO beskrevet som trekantsamarbeid. Denne finner du her

    Du finner mer stoff om nyankomne elever i ulike aldersgrupper på NAFOs hjemmeside under fanen Nyankomne
     

    Kompetanseheving
    NAFO er i gang med å utvikle mye nytt stoff om nyankomne. Dette er nettbaserte kompetansehevingskurs som kan brukes av hele personalet på en skole. Ressursen vil snart publiseres under fanen Kompetanseheving, skole.

    Gode integreringstiltak i høyere utdanning

    Foto: John Hughes/HiOA
     

    Høyt utdannede har måttet begynne på nytt

    Mange flyktninger og innvandrere som kommer til Norge har høyere utdanning fra hjemlandet. Problemet opp gjennom tidene har vært at verken de personlig eller det norske samfunnet har dratt nytte av denne kompetansen – rett og slett fordi den i utgangspunktet ikke har vært godkjent av norske myndigheter og utdanningsinstitusjoner. Dette har medført at høyskoleutdannete flyktninger og innvandrere, som ønsker å praktisere yrket sitt her i landet, har måttet begynne et utdanningsløp helt fra bunnen av, ved først å ta videregående og så melde seg til en profesjonsutdanning de faktisk allerede har tatt et annet sted i verden.
     

    Supplerende utdanninger for flyktninger

    Nå har imidlertid Kunnskapsdepartementet gitt midler til Høgskolen i Oslo og Akershus og NTNU for at disse institusjonene fra høsten 2017 skal kunne tilby supplerende utdanninger til flyktninger som har fullført utdanning som barnehagelærer, lærer, sykepleier eller innen realfag og teknologi fra hjemlandet.

    De to institusjonene skal også prøve ut hvordan en kan gjøre det mulig å fravike de någjeldende språklige opptakskravene (den obligatoriske Bergenstesten) og samtidig legge til rette for at studentene tilegner seg nødvendig språkkompetanse underveis i løpet, parallelt med de rent faglige studiene. Les mer her.
     

    NAFOs stipendordning

    Uavhengig av disse nye tiltakene, har NAFO i en årrekke hatt i oppdrag fra Utdanningsdirektoratet å forvalte en statsfinansiert stipendordning for minoritetsspråklige lærere. Stipendordningen har i årenes løp medført at rundt 500 tospråklige lærere har skaffet seg gyldig undervisningskompetanse i norsk skole.
    Les mer her.

    Tilbakestill glemt passord
    Skriv inn epostadressen dersom du vil ha tilsendt nytt passord