KOMPASS – kompetanseheving for tospråklige assistenter i barnehagene

KOMPASS tre deltakereKunnskapsdepartementet har gitt NAFO midler til å sette i gang kompetansehevingstiltak rettet mot tospråklige assistenter i barnehagene. Tiltaket ble iverksatt i perioden 2010 – 2012 i samarbeid med Høgskolen i Telemark, Dronning Maud Minnes Høgskole og Høgskolen i Oslo og Akershus og bygget på KOMPASS-modellen utviklet ved Høgskolen i Oslo.

Kurset ble fordelt over to semester og deltakerne hadde anledning til å gjennomføre kurset på to måter:

– som deltaker med kursbevis etter gjennomført opplegg
– som student, 15 studiepoeng

Kompassmodellen innebærer et nært samarbeid mellom høgskolen og kommunen, og barnehagen der deltakerne er ansatt. Dette betyr blant annet at deltakerne skal ha en veileder i egen barnehage. Veilederen får også kurs på høgskolen knyttet til temaene for kursdeltakerne.

Kompetansehevingstiltaket fortsetter med nye kurs i 2013 – 2014 ved Høgskolen i Telemark og Dronning Maud Minnes Høgskole.

Se en film fra prosjektet her
Her finner du prosjektrapporten, Kompetansetiltak for flerspråklige assistenter i barnehagen 2010-2012
Her finner du NAFOs rapport, KOMPASS 2014

Tilbakestill glemt passord
Skriv inn epostadressen dersom du vil ha tilsendt nytt passord