Særskilt språkopplæring – tidlig innsats

Store forskjeller i norsk skole

Ifølge Stortingsmelding 21: Lærelyst – tidlig innsats og kvalitet i skolen (2016 – 2017) er skolen i Norge preget av store ulikheter, både mellom klasserom på samme skole, mellom skoler i samme kommune og mellom kommuner og landsdeler. Dette gjelder også for nyankomne elever. Evaluering av særskilt språkopplæring og innføringstilbud (Rambøll 2016) viser at forskjellene er store mellom skoler og skoleeiere når det gjelder kunnskap om og villighet til å prioritere særskilt språkopplæring. Siden det er den enkelte skoleeier og skole som er ansvarlig for å organisere opplæringen, er situasjonen for nyankomne elever svært forskjellig avhengig av hvilken kommune elevene kommer til.

For barn og unge i skolen med kort botid i Norge er tidlig innsats spesielt viktig. Særskilt språkopplæring er et tiltak som er viktig for tidlig innsats (Meld. St. 21: 59).

Norsk og fag fra første stund

Særskilt språkopplæring innebærer både norskopplæring og tospråklig fagopplæring eller morsmålsopplæring. I tillegg til å lære norsk, skal nyankomne elever lære seg fag. Dersom ikke elevene får særskilt språkopplæring, kan det føre til svake norskferdigheter, dårlig læringsutbytte og dårlig inkludering i skolen og i samfunnet for øvrig. I Stortingsmelding 21 pekes det på nødvendigheten av å gi barn og unge som kommer til landet underveis i skoleløpet, en god opplæring. Lykkes vi ikke med det, kan kostnadene for samfunnet bli store.

Viktige faktorer i opplæringen

Nihad Bunar, professor i utdanningssosiologi ved Stockholms universitet, har forsket på opplæring av nyankomne elever i Sverige. Han trekker fram følgende faktorer som er viktige for en god mottakelse av nyankomne elever:

  • kartlegg elevens kunnskaper, ferdigheter og behov ved oppstart
  • gi opplæring i både språk og fag fra begynnelsen
  • benytt elevens morsmål som en ressurs i opplæringen
  • sørg for godt samarbeid internt på skolen, med foreldre og med andre instanser, slik at man får en felles forståelse og føler et felles ansvar

(Bunar, i Skolporten 2015)

Behov for kompetanseheving

Evalueringen av særskilt språkopplæring og innføringstilbud (Rambøll 2016) viser at det er behov for kompetanseheving blant lærere for å sikre et godt tilbud til minoritetsspråklige elever. I NAFOs kurspakker om nyankomne elever ligger det forelesninger, filmer og gode råd til mottak av nyankomne elever og om innholdet i undervisningen.

Gå til kurspakker om nyankomne elever her

Les mer:

Velkommen til et nytt barnehage- og skoleår!

NAFO ser fram til samarbeid og kontakt med tidligere og nye samarbeidspartnere i hele landet. Vi fortsetter vårt arbeid med å utvikle læringsressurser og drive kompetanseutvikling som skal bidra til å fremme inkludering og likeverdig opplæring i barnehager og skoler.

Foreldresamarbeid

Mange barnehager og skoler møter nye barn, elever og foreldre med andre morsmål enn norsk. På nettstedet Tema morsmål har vi informasjon til foreldre til barnehagebarn på mange språk. Gå til heftet Barn i flerspråklige familier her.
Dere kan også finne informasjon til foreldre på ulike språk på FUGs hjemmeside her.

Nyankomne barn og elever

NAFO har egne sider om nyankomne barn og elever. Her kan dere blant annet lese om organisering og mottak av nyankomne og se eksempler fra ulike kommuner, fylker, barnehager og skoler.

Les mer:

Ressurser til ansatte i barnehage

Barnehageressursene på NAFOs hjemmeside er nå oppdatert etter den nye rammeplanen som trådte i kraft 1.8.2017. Her vil du finne ideer til hvordan barnehagen kan arbeide med språk i en flerspråklig barnegruppe, hvordan samarbeidet med foreldrene kan styrkes, hvordan mangfold kan synliggjøres i barnehagen og hvordan kommuner kan organisere arbeidet med flerspråklige og flerkulturelle perspektiver.
Les mer:
Arbeidsmåter – barnehage

Ressurser til lærere

På NAFOs læringsressurs-sider er det mye nyttig stoff til lærere som underviser minoritetsspråklige elever, uansett fag.
Les mer:

 

Med ønske om et godt barnehage- og skoleår!

Sigrun Aamodt
Leder, NAFO

Prinsipper for god andrespråksopplæring

Fornyet side

NAFOs side med prinsipper for god andrespråkopplæring er fornyet. De ti generelle prinsippene er relevante for lærere i alle fag både i barneskole, ungdomsskole, videregående og voksenopplæring.

Lenker til videre fordypning

Fra siden med prinsippene er det lenker videre til mange nyttige ressurser på NAFOs nettsider der du kan finne oppdatert stoff om temaer som kartlegging, flerspråklighet som ressurs, muntlige ferdigheter og arbeid med ord og begreper.

Gå til siden Prinsipper for god andrespråksopplæring her.

Fokus på muntlige ferdigheter

Arbeid med muntlige ferdigheter er nødvendig for å gi elever et middel til å ta til seg og formidle kunnskaper. Når elevene er i ferd med å lære seg et nytt språk, er muntlig interaksjon viktig for å utvikle lytteforståelse og øve på å bruke nye språklyder, ord og uttrykk. Muntlig språkbeherskelse har også stor betydning for utviklingen av lese- og skriveferdigheter. NAFO har laget et ny side med fokus på muntlige ferdigheter, hvor du kan lese mer om betydningen av muntlighet i undervisningen og finne flere konkrete råd.

Utforskende samtaler

I undervisningen av minoritetsspråklige elever er det viktig å sørge for at alle får delta i faglige samtaler. Gjennom samtaler kan elevene få oppøvd ulike muntlige ferdigheter som å lytte, stille spørsmål, argumentere og vurdere. Samtaler med en tydelig faglig hensikt hjelper dessuten elevene til å opparbeide seg et fagspråk i de enkelte fag. Utforskende samtaler med åpne spørsmål hvor alle elevene får komme til orde, har størst potensial for språklæring.

Ny side om muntlige ferdigheter

Deltakelse i muntlig interaksjon er spesielt viktig for elever som er i en innlærerfase av norsk, men det kan være utfordrende å legge til rette for muntlige aktiviteter der alle elevene deltar aktivt. På NAFOs nye side om muntlighet finner du mange råd for å sikre at alle elvene får delta i arbeid med muntlige ferdigheter. På siden finner du informasjon, filmer, litteratur og tips til hvordan du kan arbeide systematisk med muntlighet i alle fag. Det finnes stoff både for grunnskole, videregående og voksenopplæring.
 
Gå til siden om muntlige ferdigheter her.

Nye kurspakker om nyankomne elever

Norsk skole mottar hvert år mange elever som nylig har kommet til landet, og elevenes første møte med skolen er viktig. NAFO har laget tre kompetansehevingskurs om nyankomne minoritetsspråklige elever til prosjektet Språkløyper – nasjonal strategi for språk, lesing og skriving. Det er én pakke for barnetrinn, én for ungdomstrinn og én for videregående. Hver pakke består av fem økter og tar for seg temaene mottak av nyankomne elever, opplæring den første tiden, samarbeid og overganger mellom ulike opplæringstilbud. Pakkene ligger fritt tilgjengelig på nett.

For hele kollegiet
Målet med kompetansehevingskursene er at kollegiet på en skole skal få ny kunnskap, reflektere rundt sin praksis og etablere gode rutiner for å gi nyankomne elever et godt opplæringstilbud. Kompetansehevingspakkene inneholder korte forelesninger, filmer med eksempler fra praksis, tekster og refleksjonsspørsmål. Mellom hver pakke får deltakerne en oppgave som skal løses til neste gang.

Fem økter
Første økt handler om mottak av nyankomne elever. Man får se en film med eksempel på en mottakssamtale med en nyankommen elev og hans mor. Kartlegging av språkferdigheter og skolefaglige ferdigheter blir også tematisert. Andre og tredje økt tar for seg opplæring av nyankomne elever den første tiden på skolen. Det er fokus på norsk- og fagopplæring, og hvordan elevenes flerspråklige kompetanse kan benyttes som en ressurs. I disse øktene får man se filmer med eksempler på undervisning av nyankomne elever på ulike trinn. Fjerde økt handler om samarbeid for å gi eleven et helhetlig opplæringstilbud. Det er miniforelesninger og filmer med eksempler fra praksis som tar for seg samarbeid mellom lærere, skole-hjem-samarbeid og samarbeid med andre instanser. Den siste økta handler om ulike overganger, for eksempel fra barnehage til skole, mellom ulike skoleslag og overgang fra innføringstilbud til ordinært tilbud.

Du finner kompetansehevingskursene her:
Barnetrinn
Ungdomstrinn
Videregående

Tilbakestill glemt passord
Skriv inn epostadressen dersom du vil ha tilsendt nytt passord