Voksenopplæring

NAFOs mandat når det gjelder voksenopplæring, er grunnskole for voksne og videregående opplæring for voksne. Opplæringsloven §4A slår fast hvem som har rett til slik opplæring.

Ansvaret for grunnskole og videregående opplæring for voksne, inkludert realkompetansevurdering, ligger hos Utdanningsdirektoratet. Det er kommune og fylkeskommune som skal sørge for å tilby opplæring til voksne som har rett til det.

På disse sidene vil du finne aktuelt stoff om hvordan skolen kan legge til rette opplæringen for voksne minoritetsspråklige elever. Her finner du alt fra pekere til lover, forskrifter og rundskriv til eksempler på god praksis.

Modeller for fagopplæring for voksne innvandrere

Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning, NIFU, har publisert arbeidsnotatet «Modeller for fagopplæring for voksne innvandrere». Notatet belyser og vurderer fire ulike tilrettelagte tilbud om fagopplæring til voksne innvandrere – i Oslo, Østfold, Hordaland og Sogn og Fjordane, samt det ordinære tilbudet om yrkesopplæring for voksne i Oslo.

Hovedproblemstillingen er formulert slik: Hva er karakteristika, samt styrker og svakheter ved ulike, eksisterende modeller for fagopplæring for voksne innvandrere?

Hovedkonklusjon

En hovedkonklusjon er at det ser ut til å være flere avgjørende faktorer som må spille sammen i en god modell:

  • grundige inntaksprosedyrer
  • gode metoder for språk- og læringsstøtte underveis
  • forpliktende forhåndsavtaler med arbeidslivet
  • veksling mellom skole og læretid
  • støtte til livsopphold
Attraktive for læreplasser

Forskerne fant også blant annet at voksne innvandrere i disse tiltakene ser ut til å være attraktive for læreplasser i bedrift. Svært mange av modellene fører til fagbrev som helsefagarbeider. Rapporten peker på at innenfor helsefagarbeiderfaget og barne- og ungdomsarbeiderfaget er det vanskeligere å få jobb etter endt utdannelse enn innenfor andre utdanninger. Les mer.

Høring om ny generell del av læreplanen

Kunnskapsdepartementets forslag til ny generell del av læreplanen i grunnopplæringen er ute på høring. NAFO har oversendt en uttalelse til departementet.
 

NAFOs høringssvar

NAFO mener det er mye godt innhold i forslaget til ny generell del av læreplanen. Det er positivt at det flerspråklige og flerkulturelle blir omtalt som en ressurs, og at det stilles krav til personalets flerkulturelle kompetanse.

Vi foreslår imidlertid noen presiseringer som vi mener er nødvendige for at den overordnete delen av læreplanen skal

  • synliggjøre innvandrere og flyktninger på samme måte som samer og nasjonale minoriteter
  • presisere språkets betydning for læring
  • synliggjøre voksne elever bedre

Les NAFOs høringssvar til Kunnskapsdepartementet her.

Fokus på muntlige ferdigheter

Arbeid med muntlige ferdigheter er nødvendig for å gi elever et middel til å ta til seg og formidle kunnskaper. Når elevene er i ferd med å lære seg et nytt språk, er muntlig interaksjon viktig for å utvikle lytteforståelse og øve på å bruke nye språklyder, ord og uttrykk. Muntlig språkbeherskelse har også stor betydning for utviklingen av lese- og skriveferdigheter. NAFO har laget et ny side med fokus på muntlige ferdigheter, hvor du kan lese mer om betydningen av muntlighet i undervisningen og finne flere konkrete råd.

Utforskende samtaler

I undervisningen av minoritetsspråklige elever er det viktig å sørge for at alle får delta i faglige samtaler. Gjennom samtaler kan elevene få oppøvd ulike muntlige ferdigheter som å lytte, stille spørsmål, argumentere og vurdere. Samtaler med en tydelig faglig hensikt hjelper dessuten elevene til å opparbeide seg et fagspråk i de enkelte fag. Utforskende samtaler med åpne spørsmål hvor alle elevene får komme til orde, har størst potensial for språklæring.

Ny side om muntlige ferdigheter

Deltakelse i muntlig interaksjon er spesielt viktig for elever som er i en innlærerfase av norsk, men det kan være utfordrende å legge til rette for muntlige aktiviteter der alle elevene deltar aktivt. På NAFOs nye side om muntlighet finner du mange råd for å sikre at alle elvene får delta i arbeid med muntlige ferdigheter. På siden finner du informasjon, filmer, litteratur og tips til hvordan du kan arbeide systematisk med muntlighet i alle fag. Det finnes stoff både for grunnskole, videregående og voksenopplæring.
 
Gå til siden om muntlige ferdigheter her.

Overganger – innføringstilbud til ordinært tilbud

Innføringstilbud gir ofte trygge rammer og et godt tilpasset opplæringstilbud for nyankomne barn og unge. Mange elever opplever imidlertid overgangen til det ordinære tilbudet som utfordrende, både faglig og sosialt. Det er derfor vesentlig at ansatte i ulike tilbud samarbeider for å lette overgangen.

Hvordan man best legger til rette for en myk overgang for elevene, vil avhenge av hvordan innføringstilbudene er organisert. NAFO har laget filmer med eksempler fra kommuner som har gode tiltak i forbindelse med overganger, både på barnetrinn, ungdomstrinn og videregående. Filmene er laget til kompetanseutviklingspakker om nyankomne elever som snart publiseres i Språkløyper.

Film 1: Eksempel fra barnetrinn

Hagaløkka skole har mottaksklasse for elever fra hele Asker kommune. For å lette overgangen fra innføringstilbud til ordinært tilbud har de en hospiteringsordning i kommunen. Alle elevene i mottaksklassen har besøksuker i sine ordinære klasser hver femte uke, enten de skal fortsette på samme skole eller på en annen skole. Gjennom besøksukene får elevene anledning til å bli kjent med lærere og elever de skal være sammen med videre. Det understrekes at tospråklige lærere har en spesielt betydningsfull rolle i forbindelse med elevenes overgang fordi de arbeider på flere skoler og kan følge elevene etter overgangen.

Film 2: Eksempel fra ungdomstrinn

På Bankgata ungdomsskole i Bodø gis det intensiv norskopplæring i innføringstilbud første halvdel av dagen, mens elevene følger ordinære timer på trinnet etter lunsj med støtte fra tospråklige lærere og andre individuelle tilpasninger. Timeplanen for hele skolen er tilpasset slik at flest mulig praktiske fag legges på slutten av dagen. En slik modell er mulig fordi de aller fleste nyankomne elever fortsetter på Bankgata når de er ferdige med innføringstilbudet.

Film 3: Eksempel fra videregående opplæring

I Drammen samarbeider videregående og voksenopplæring om et felles innføringstilbud for nyankomne elever mellom 16 og 24 år. Dette kalles kombinasjonsklasser. I kombinasjonsklassen arbeider de mye med karriereveiledning, og de har hospiteringsordninger som gjør at elevene får prøve seg i mange ulike utdanningsprogram på yrkesfag før de skal søke seg inn på ordinær videregående opplæring. Slike hospiteringsordninger kan bidra til færre feilvalg og dermed mindre frafall.

Les mer om overganger i videregående:
Overganger for elever i videregående opplæring

Nettbasert tospråklig fagopplæring

Sanaa Ezzat og Sid Omar Mohamud Ahmed, to av våre nettlærere

NAFO er i gang med et nytt prosjekt, Fleksibel opplæring. Vi prøver ut om og hvordan man kan tilby tospråklig fagopplæring via nettbaserte løsninger. Utprøvningen startet i januar i år, og nå er 50 elever i seks ulike kommuner med i prosjektet. Fleksibel opplæring startet som et tilbud til elever i ungdomsskolen, men vi har også åpnet for at deltakere i grunnskole for voksne kan delta. I utprøvingsperioden tilbys tospråklig fagopplæring på språkene arabisk, somali og tigrinja i fagene matte og naturfag. Vi håper å kunne utvide med flere språk, flere fag og flere elever etter hvert.
 

Bakgrunn for prosjektet
Det er et stort behov for tospråklig fagopplæring, spesielt for nyankomne elever. Kommunene klarer i ulik grad å dekke minoritetsspråklige elevers behov for tospråklig fagopplæring, selv om opplæringsloven gir minoritetsspråklige elever som ikke har tilstrekkelig ferdigheter i norsk rett til dette (les mer om særskilt språkopplæring her). Prosjektet er ikke ment som en erstatning for tospråklige lærere, men er et tilbud til skoler som ikke har klart å skaffe tospråklige lærere i arabisk, somali og tigrinja.
 

Tilbudet til elevene
Elevene som deltar i prosjektet får mulighet til å snakke med lærere på sitt morsmål gjennom nettbaserte løsninger. Elevene kan delta på planlagte undervisningsøkter eller ta kontakt med nettlærerne når de har behov for støtte på morsmålet. Fleksibel opplæring er et tilbud i tillegg til ordinær undervisning, og det er den lokale læreren som har det faglige ansvaret. Et godt samarbeid mellom nettlærerne og lærerne i klasserommet er nødvendig for at prosjektet skal lykkes. Elevene får tilgang til en tospråklig plattform med læringsressurser på norsk og morsmål. På plattformen finner man opplæringsvideoer, tekster, oppgaver og ordlister. Disse ressursene skal etter hvert legges ut på NAFOs nettsider slik at de blir fritt tilgjengelig for alle.
 

Et samarbeidsprosjekt
NAFO har ansatt tre tospråklige lærere som jobber i prosjektet. Nettlærerne jobber både med undervisning av elevene og utvikling av læringsressursene. For å bygge opp og tilpasse plattformen har vi samarbeidet tett med Senter for IKT i utdanningen. I tillegg har vi et samarbeid med Naturfagssenteret og Matematikksenteret som blant annet jobber med utvikling av ordlister som gir enkle forklaringer på sentrale fagbegreper innenfor matte og naturfag. Ordlistene lages med bistand fra Språkrådet.
 

Så langt
Vi er veldig glade for at prosjektet er i gang, og vi er spente på hvordan veien videre blir. Fleksibel opplæring er et utprøvingsprosjekt, så vi må stadig gjøre endringer, og vi lærer mye underveis. Det har vært veldig gøy å treffe elevene og lærerne som deltar i prosjektet, og å få høre hvilken betydning den tospråklige støtten har for dem.
 

Vil din kommune delta i prosjektet?
Til neste skoleår vil vi åpne for at flere kommuner kan delta i prosjektet. Hovedmålgruppen i prosjektet er elever som går i 8. og 9. trinn, enten i ordinær opplæring eller innføringstilbud, som har behov for tospråklig fagopplæring i matte og naturfag. I tillegg kan elever i innføringstilbud i videregående opplæring, for eksempel i kombinasjonsklasse, og deltakere i grunnskole for voksne være aktuelle deltakere i prosjekter.
 

Kriterier for å kunne delta i prosjektet

  • For at kommunen skal kunne bli med, må elever i 8. og/eller 9. trinn med vedtak om tospråklig fagopplæring delta. I tillegg kan elever i innføringstilbud i vgo og/eller deltakere i grunnskole for voksne med behov for tospråklig fagopplæring i samme område (kommune) delta.
  • Kommunen må ha forsøkt å få tak i tospråklige lærere, men ikke klart det i ett eller flere av språkene (arabisk, somali og tigrinja). Kommunen kan bare melde på elever i de språkene de ikke har tospråklig lærer i.
  • Kommunen må være Feide-kommune.
  •  

    Skoleeier eller skoleleder som ønsker å være med i prosjektet, kan ta kontakt med prosjektleder, Marit Lunde, på epost: marit.lunde@hioa.no

    Tilbakestill glemt passord
    Skriv inn epostadressen dersom du vil ha tilsendt nytt passord