Voksenopplæring

NAFOs mandat når det gjelder voksenopplæring, er grunnskole for voksne og videregående opplæring for voksne. Opplæringsloven §4A slår fast hvem som har rett til slik opplæring.

Ansvaret for grunnskole og videregående opplæring for voksne, inkludert realkompetansevurdering, ligger hos Utdanningsdirektoratet. Det er kommune og fylkeskommune som skal sørge for å tilby opplæring til voksne som har rett til det.

På disse sidene vil du finne aktuelt stoff om hvordan skolen kan legge til rette opplæringen for voksne minoritetsspråklige elever. Her finner du alt fra pekere til lover, forskrifter og rundskriv til eksempler på god praksis.

Nettbasert tospråklig fagopplæring

Nettlærerne

Sanaa Ezzat og Sid Omar Mohamud Ahmed, to av våre nettlærere

NAFO er i gang med et nytt prosjekt, Fleksibel opplæring. Vi prøver ut om og hvordan man kan tilby tospråklig fagopplæring via nettbaserte løsninger. Utprøvningen startet i januar i år, og nå er 50 elever i seks ulike kommuner med i prosjektet. Fleksibel opplæring startet som et tilbud til elever i ungdomsskolen, men vi har også åpnet for at deltakere i grunnskole for voksne kan delta. I utprøvingsperioden tilbys tospråklig fagopplæring på språkene arabisk, somali og tigrinja i fagene matte og naturfag. Vi håper å kunne utvide med flere språk, flere fag og flere elever etter hvert.
 

Bakgrunn for prosjektet
Det er et stort behov for tospråklig fagopplæring, spesielt for nyankomne elever. Kommunene klarer i ulik grad å dekke minoritetsspråklige elevers behov for tospråklig fagopplæring, selv om opplæringsloven gir minoritetsspråklige elever som ikke har tilstrekkelig ferdigheter i norsk rett til dette (les mer om særskilt språkopplæring her). Prosjektet er ikke ment som en erstatning for tospråklige lærere, men er et tilbud til skoler som ikke har klart å skaffe tospråklige lærere i arabisk, somali og tigrinja.
 

Tilbudet til elevene
Elevene som deltar i prosjektet får mulighet til å snakke med lærere på sitt morsmål gjennom nettbaserte løsninger. Elevene kan delta på planlagte undervisningsøkter eller ta kontakt med nettlærerne når de har behov for støtte på morsmålet. Fleksibel opplæring er et tilbud i tillegg til ordinær undervisning, og det er den lokale læreren som har det faglige ansvaret. Et godt samarbeid mellom nettlærerne og lærerne i klasserommet er nødvendig for at prosjektet skal lykkes. Elevene får tilgang til en tospråklig plattform med læringsressurser på norsk og morsmål. På plattformen finner man opplæringsvideoer, tekster, oppgaver og ordlister. Disse ressursene skal etter hvert legges ut på NAFOs nettsider slik at de blir fritt tilgjengelig for alle.
 

Et samarbeidsprosjekt
NAFO har ansatt tre tospråklige lærere som jobber i prosjektet. Nettlærerne jobber både med undervisning av elevene og utvikling av læringsressursene. For å bygge opp og tilpasse plattformen har vi samarbeidet tett med Senter for IKT i utdanningen. I tillegg har vi et samarbeid med Naturfagssenteret og Matematikksenteret som blant annet jobber med utvikling av ordlister som gir enkle forklaringer på sentrale fagbegreper innenfor matte og naturfag. Ordlistene lages med bistand fra Språkrådet.
 

Så langt
Vi er veldig glade for at prosjektet er i gang, og vi er spente på hvordan veien videre blir. Fleksibel opplæring er et utprøvingsprosjekt, så vi må stadig gjøre endringer, og vi lærer mye underveis. Det har vært veldig gøy å treffe elevene og lærerne som deltar i prosjektet, og å få høre hvilken betydning den tospråklige støtten har for dem.
 

Vil din kommune delta i prosjektet?
Til neste skoleår vil vi åpne for at flere kommuner kan delta i prosjektet. Hovedmålgruppen i prosjektet er elever som går i 8. og 9. trinn, enten i ordinær opplæring eller innføringstilbud, som har behov for tospråklig fagopplæring i matte og naturfag. I tillegg kan elever i innføringstilbud i videregående opplæring, for eksempel i kombinasjonsklasse, og deltakere i grunnskole for voksne være aktuelle deltakere i prosjekter.
 

Kriterier for å kunne delta i prosjektet

  • For at kommunen skal kunne bli med, må elever i 8. og/eller 9. trinn med vedtak om tospråklig fagopplæring delta. I tillegg kan elever i innføringstilbud i vgo og/eller deltakere i grunnskole for voksne med behov for tospråklig fagopplæring i samme område (kommune) delta.
  • Kommunen må ha forsøkt å få tak i tospråklige lærere, men ikke klart det i ett eller flere av språkene (arabisk, somali og tigrinja). Kommunen kan bare melde på elever i de språkene de ikke har tospråklig lærer i.
  • Kommunen må være Feide-kommune.
  •  

    Skoleeier eller skoleleder som ønsker å være med i prosjektet, kan ta kontakt med prosjektleder, Marit Lunde, på epost: marit.lunde@hioa.no

    Nyankomne på ungdomstrinnet

    Gutt ved pult

    Statped har nylig lansert rapporten Opplæring for nyankomne elever i ungdomsskolen.
     

    Utvikling av metodikk og organiseringsformer
    Rapporten beskriver metodikk og organiseringsformer som er utviklet i samarbeid med to ungdomsskoler i Fredrikstad kommune. Organiseringsformer og metodikk, som ble utprøvd i prosjektet, skulle understøtte læringsprosesser hos de nyankomne elevene, der de aktivt kunne nyttiggjøre seg språkkunnskaper, erfaringer og ferdigheter som de hadde med seg fra før.
     

    Aktivisering av kunnskap gjennom førstespråket
    Etter en evaluering konkluderer rapporten med at aktivisering av kunnskap og språkferdigheter gjennom førstespråket først, ser ut til å gi spesielt gode muligheter for å forstå og bygge videre kunnskap gjennom undervisning på norsk.
     

    NAFOs ressurser
    En lignende modell har NAFO beskrevet som trekantsamarbeid. Denne finner du her

    Du finner mer stoff om nyankomne elever i ulike aldersgrupper på NAFOs hjemmeside under fanen Nyankomne
     

    Kompetanseheving
    NAFO er i gang med å utvikle mye nytt stoff om nyankomne. Dette er nettbaserte kompetansehevingskurs som kan brukes av hele personalet på en skole. Ressursen vil snart publiseres under fanen Kompetanseheving, skole.

    Flerspråklighet er en ressurs – ikke et problem

    Fagerlund
    Gratulerer med den internasjonale morsmålsdagen i dag, 21. februar!

    ­

    På NAFOs nettsider finnes det mange ressurser om morsmål og om flerspråklighet. Blant annet kan du se et foredrag med førsteamanuensis emerita Else Ryen og professor Hanne Gram Simonsen, begge MultiLing Senter for flerspråklighet, Universitetet i Oslo.

    ­

    Se foredrag

    Foredraget tar utgangspunkt i myter som finnes om flerspråklighet. Foredragsholderne påpeker at seiglivede myter om språk er en stor hindring for en god språkutvikling for flerspråklige barn.

    Hva sier forskningen, og hvordan kan barnehagen legge til rette for å støtte flerspråklige barns språktilegnelse?

    Se foredraget her.
    Last ned presentasjonen her.

    Den internasjonale morsmålsdagen 21. februar

    morsmålsdagen logo

    Hvert år feires den internasjonale morsmålsdagen 21. februar. Barnehager, skoler og biblioteker over hele landet markerer dagen på ulike måter.
     

    Bakgrunn

    UNESCO (FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon) etablerte Den internasjonale morsmålsdagen i 1999, og den ble første gang feiret i 2000. På FN-sambandets nettsider framheves det blant annet følgende om betydningen av morsmål:

    Læringsutbytte blir betre dersom born får opplæring på sitt eige språk, og UNESCO seier respekt for elevane sitt morsmål og opplæring i og fremjing av språkleg mangfald er viktig for å nå dette målet.
     

    Tips til markeringen

    På NAFOs nettside, Tema Morsmål kan du få ideer til hvordan dagen kan markeres i barnehagen og på skolen. Les mer.

    Tema morsmål har også en ressursknapp til morsmålsdagen. Her finner du artikler og ressurser i forbindelse med markeringen. Les mer.

    Studium knytt til mangfald i skule og barnehage

    Studietilbud

    NAFO har laga ei oversikt over studietilbod i Noreg knytt til norsk som andrespråk, fleirspråklegheit og mangfald i skule og barnehage. Det er mange spennande studium å velje mellom!

    Gå til oversikta over studietilbod her.

    I samband med Kompetanse for kvalitet tilbyr fleire universitet og høgskular vidareutdanning for lærarar i andrespråkspedagogikk og språkutvikling/språklæring. Mange av desse studia er nettbaserte eller samlingsbaserte.

    Du kan lese meir om vidareutdanning for tilsette i skule og barnehage på Utdanningsdirektoratets heimeside. Desse studia har søknadsfrist allereie 1. mars.

    Tilbakestill glemt passord
    Skriv inn epostadressen dersom du vil ha tilsendt nytt passord