Særskilt språkopplæring for voksne

Grunnskoleopplæringen for voksne skal tilpasses den enkeltes behov. Voksne med andre morsmål enn norsk og samisk har rett til særskilt språkopplæring om det er nødvendig for at de skal få forsvarlig opplæring. Retten til særskilt språkopplæring vil gjelde til den voksne har tilstrekkelige ferdigheter til å følge den ordinære grunnskoleopplæringen for voksne. Behovet for særskilt språkopplæring skal fastsettes i den voksnes enkeltvedtak etter Opplæringsloven § 4A-1. Den særskilte språkopplæringen kan omfatte særskilt norskopplæring, morsmålsopplæring og/eller tospråklig fagopplæring (jf. rundskriv Udir –3 – 2012; 6.3).
 

Særskilt norskopplæring

Særskilt norskopplæring skiller seg fra den ordinære opplæringen i norsk ved å være språkopplæring for deltakere som ikke har norsk som morsmål. Det innebærer en tilrettelagt norskopplæring med et andrespråksperspektiv. I den særskilte norskopplæringen kan læreplan i grunnleggende norsk for språklige minoriteter benyttes. Dette er en overgangsplan som skal benyttes inntil deltakeren har fått tilstrekkelige norskferdigheter til å følge den ordinære læreplanen i norsk. Vurdering med karakter i norsk skal gis på grunnlag av kompetansemålene i den ordinære norskplanen, og deltakeren må ha en sluttvurdering på grunnlag av disse kompetansemålene for å oppfylle vilkårene for å få vitnemål.
Gå til læreplanen i grunnleggende norsk for språklige minoriteter.
 

Morsmålsopplæring

Morsmålsopplæring er opplæring i og på morsmålet. Morsmålet er et viktig redskap for læring, både av fag og norsk. Et velutviklet morsmål gir et godt grunnlag for å lære andre språk. Morsmålsopplæring er spesielt viktig for deltakere som ikke har lært seg å lese og skrive på noe språk tidligere. Den første lese- og skriveopplæringen bør skje på et språk deltakeren behersker godt, fortrinnsvis morsmålet.
Les mer om alfabetisering.
 

Tospråklig fagopplæring

Tospråklig fagopplæring er undervisning i fag på to språk, på norsk og deltakerens morsmål. Undervisningen blir gitt av tospråklige lærere, og det er læreplanen i det enkelte fag som skal brukes. Den tospråklige fagopplæringen lar deltakerne utvikle sine fagkunnskaper uten at norskkunnskapene setter en stopper.
 

Annen morsmålsstøttet undervisning

Deltakerne kan få bedre utbytte av undervisningen og raskere progresjon om de kan benytte morsmålet på skolen. Det er frustrerende å ikke forstå hva som foregår i klasserommet, og dette kan ha negative konsekvenser for deltakernes motivasjon og føre til begrenset læring. Deltakerne vil derfor ha stor glede og nytte av å kunne kommunisere med noen på morsmålet, spesielt når de skal lære nytt fagstoff. Om skolen ikke har tospråklige lærere, kan deltakere som snakker samme språk støtte hverandre. Deltakere som har kommet lenger i norsklæringen kan også fungere som språkhjelpere. Nettstedet Tema morsmål kan også benyttes i undervisningen. Nettsiden har flerspråklige ressurser på 15 språk.
Se film om hvordan deltakere med samme morsmål hjelper hverandre med fagstoff.
Les mer om språkhjelpere.
Gå til Tema morsmål.

gutt-ved-pulttavle-og-svampnorsk_flagg kvinne-pa-skolen alfa-arbaisk-2 Det nye landet ordboker sofienberg-vgs betydningen_av_en_god_laerer_elev-relasjon

Tilbakestill glemt passord
Skriv inn epostadressen dersom du vil ha tilsendt nytt passord